Verkställande direktörs ledare

En ansvarsfull aktör är framgångsrik även under förändring

Det ökande intresset för matens ursprung, produktionsmetoder, säkerhet och hälsoeffekter innebär högre krav på genomskinlighet i matbranschen. Regleringen av livsmedelsbranschen blir också allt noggrannare, vilket bland annat kräver av företagen allt nyare uppföljnings- och rapporteringssystem. Även den senaste tidens överraskande och snabba förändringar i den geopolitiska situationen och världsekonomin har medfört sina egna utmaningar för företagens affärsverksamhet.

På Paulig deltar vi aktivt i den aktuella diskussionen som berör livsmedelsindustrin, och bidrar till den med våra egna synpunkter och vår expertis inom kaffesektorn. Även inom Europeiska unionen är ansvarsfrågorna starkt framme. Som bäst utreder EU-kommissionen till exempel hur kolfotavtrycket (Product Environmental Footprint, PEF) bildas och vilka effekter det har i fråga om 25 olika produktkategorier, av vilka kaffe är en.

Endast företag som verkligen har förankrat ansvarsfulla verksamhetsmetoder i sin dagliga verksamhet har möjlighet att nå framgång bland alla förändringar och allt högre krav. Då det mesta i princip redan är i skick är det enklare att svara på nya utmaningar. Hur vårt eget ansvarsarbete fortskrider följer vi upp inom fem prioriterade områden som täcker kaffets resa från andra ändan av världen, hela vägen från böna till kopp. Vi har särskilt satsat på ansvar i inköpen, på personalens välbefinnande och miljöfrågorna. Vi berättar om våra framsteg i nyheterna på denna webbplats och i årliga översikter.

Ett viktigt redskap för vårt ansvarsarbete är programmet Sustainable Coffee som sträcker sig till år 2018. Det hjälper oss att främja ansvarsfullheten i de råvaror och förpackningar vi använder för våra produkter. Målet är att i slutet av 2018 allt råkaffe som vi använder har ansvarsverifikation av en extern part. I fråga om förpackningarna nådde vi en viktig etapp år 2014 då vi tog i bruk de första laminatförpackningarna utan aluminium. Reformarbetet fortsätter och kräver under de kommande åren kännbara investeringar i nya förpackningsmaskiner i alla våra produktionsanläggningar. I samband med moderniseringen av förpackningsmaskinerna och förpackningarna beaktar vi kommande krav på framtidens förpackningar, så att den nya maskinparken ska tjäna våra behov flexibelt och så länge som möjligt.

Personalens välbefinnande har alltid varit viktigt i vårt företag. Jag är glad att personalen ser Paulig som en allt bättre arbetsplats samtidigt som företaget växer och ruskas om i förändringarna. Toppresultaten i vår TellUs-medarbetarenkät i fjol visar att vår målmedvetna satsning på bland annat chefsarbetet och utveckling av informationen har burit frukt. Alla nyckelmätare i resultaten överskrider de europeiska medelvärdena.

Kaffe är en värdefull naturprodukt och tillgången på kaffe är inte en självklarhet. Framtiden för kaffeodlingen hotas av många faktorer. En av dem är klimatförändringen som de senaste åren har synats allt mer konkret. För att kaffet ska räcka till även i framtiden måste vi agera för saken nu. Det är också viktigt för oss att veta var kaffet vi köper kommer ifrån och att känna våra egna kaffeleverantörer. Sedan år 2001 har vi agerat aktivt inom organisationen International Coffee Partners (ICP) som stöder kaffeodlarna genom fleråriga utvecklingsprojekt. Mer än 30 000 odlare i 12 länder har redan hunnit delta i projekten. Samma organisation har också startat projektet Coffee & Climate som hjälper odlarna att anpassa sig till klimatförändringen.

Vi vill trygga framtiden för gott kaffe genom att höja ribban för vårt ansvarsarbete, steg för steg. Programmet Sustainable Coffee är en bra inledning på det.
 

sa Markula
divisionschef
Paulig-koncernens Kaffe-division

 


« Företagsansvarsrapport 2014
Back to top