Ett år av överraskande vändningar återspeglades även i kaffevärlden

Affärverksamheten

År 2014 påverkades såväl Pauligs som många andra företags affärsverksamhet av flera överraskande yttre faktorer. Den geopolitiska spänningen, krisen i Ukraina samt de snabba kursförändringarna för de för Paulig viktigaste valutorna, euron, rubeln och dollarn, skapade turbulens och osäkerhet i affärsmiljön. Råkaffepriset började genast i början av året stiga kraftigt på grund av torkan som drabbade skördarna i Brasilien. Trots utmaningarna nådde Pauligs affärsverksamhet med kaffe ett resultat som motsvarade målen.

Det händer på kaffemarknaden

Pauligs marknadsställning har utvecklat sig gynnsamt i olika länder. Paulig är marknadsledare på de stabila marknaderna i Finland och Estland, liksom även i Litauen. I Finland har konkurrensläget stimulerats och nya kaffeprodukter och -tjänster piggar upp marknaden. I Ryssland har Pauligs marknadsandel också hållits stabil – mätt i försäljningens värde är Paulig marknadsledande inom rostat kaffe och i försäljningsvolym ligger bolaget på andra plats. I Lettland har Paulig blivit betydligt mer välkänt tack vare ökade satsningar på tv-reklam och aktiv marknadsföring i affärerna. Planen på att utvidga verksamheten till Polen har övergetts. Konkurrensen på kaffemarknaden i landet är hård och konsumentpriset på kaffe är mycket lågt.

Pauligs rosteriverksamhet i Tver i Ryssland har etablerat sin position. Paulig är en viktig arbetsgivare och skattebetalare i regionen. Tack vare det effektiva teamet har verksamheten i rosteriet nått upp till Pauligs kvalitetskrav, och i fjol fick rosteriet också ett OHSAS 18001-arbetsmiljöcertifikat. Krisen i Ukraina har återspeglats även i Pauligs verksamhet. I Ryssland har konsumenternas köpkraft sjunkit i och med devalveringen av rubeln, och tillverkningen av de produkter som exporteras till Ukraina har flyttats från Tver till rosteriet i Nordsjö. Tack vare den lokala produktionsanläggningen i Ryssland har sanktionerna och importförbuden mellan Ryssland och västländerna däremot inte påverkat verksamheten. Paulig följer noga hur situationen utvecklas i området.

Företagsköp innebär ett mångsidigare urval tjänster

Företagsfusionen i slutet av 2013, då Vendor blev en del av Paulig, har satt fart på utvecklingen av Out of Home-affärsverksamheten. Fusionen gällde funktionerna i såväl Finland som Baltikum. Det är Pauligs mål att växa kraftigt som tillhandahållare av kaffetjänster, och den nya affärsenheten Paulig Professional som har grundats för detta syfte har fått en flygande start.

Mikrorosterierna har blivit ett fenomen i många länder i Europa och i USA. Exempelvis i Tyskland finns det hundratals mikrorosterier och deras sammanlagda marknadsandel är cirka fem procent. Den stigande trenden syns även i Finland och i maj 2014 köpte Oy Gustav Paulig Ab mikrorosteriet Robert Pauligs affärsverksamhet och Robert Paulig-kaffevarumärkena. Verksamheten fortsätter i dotterbolaget Oy Robert Paulig Roastery Ab och produkterna håller kvar varumärket Robert Paulig. Affären gav inte upphov till några personalförändringar. Affärsverksamheten under Robert’s Coffee ingick inte i affären.

Enhetlighet ger effektivitet

Paulig-koncernen har som mål att förenhetliga och effektivisera verksamheten mellan de olika divisionerna. Det pågår redan flera olika projekt inom HR, ITC och inköpen, och kaffedivisionen deltar aktivt i dem. Även ansvarsarbetet styrs i fortsättningen av Paulig-koncernens gemensamma ansvarsramar och program.

I Finland är Paulig känt som ett föregångsföretag inom ansvarsfull verksamhet. I den årliga undersökningen som pejlar företagens rykte och ansvarsfullhet (TNS Gallup) placerade Paulig sig på första plats i klassen för livsmedelsföretag. I hela undersökningen låg Paulig på andra plats. Det aktiva deltagandet i den samhälleliga utvecklingen syns i mindre och större gärningar. I Finland svarade Paulig till exempel i fjol på utmaningen Nödkaffe som unga mödrar hade startat i de sociala medierna. På sommaren gjorde Paulig-koncernen en stor donation på 1,5 miljoner euro till projektet Nya Barnsjukhuset.
 

År 2014 i siffror


« Företagsansvarsrapport 2014
Back to top