Ansvarsfullhet och ursprung intresserar – konsumtionsvanorna förändras långsamt

Produkter och tjänster

Konsumenternas intresse för företagens ansvar, produkternas ursprung, produktsäkerheten och produktionsmetoderna har ökat kraftigt under de senaste åren. Särskilt de yngre konsumenterna söker aktivt efter information om dessa teman. På de verkliga konsumtionsvanorna återspeglas förändringarna däremot långsamt, och exempelvis konsumtionen av certifierat kaffe är fortfarande måttlig.

Konsumenterna anser att Paulig är ett av de mest ansvarsfulla företagen i Finland. I den årliga undersökningen som pejlar företagens rykte och ansvarsfullhet (TNS Gallup) placerade Paulig sig på första plats i klassen för livsmedelsföretag. I hela undersökningen låg Paulig på plats två.

Enligt resultaten av en undersökning bland intressentgrupperna som genomfördes i årsskiftet 2013–2014, vill konsumenterna ha mera information av Paulig bland annat om kaffeodlarnas förutsättningar och förhållandena i de kaffeproducerande länderna. Paulig har aktivt utvecklat sin information och möjligheterna för interaktion med konsumenterna, särskilt inom de sociala medierna. Paulig vill uppmuntra sina arbetstagare att genom olika kanaler berätta om sitt arbete och om sina intressen, och i fjol arrangerades flera olika kurser som stöder denna strävan. Kaffeinköparna har berättat om sina inköpsresor både på webbplatsen och genom Instagram. De sociala medierna används också för rekryteringen av nya arbetstagare till teamen, och då Paulas klädsel förnyades bjöds bland annat modebloggare med att delta genom de sociala medierna.

Utmanande mål för ansvaret

I egenskap av ett respekterat varumärkeshus vill vi fortlöpande utveckla ansvaret bakom våra produkter. Målet för ansvarsprogrammet Sustainable Coffee som Paulig inledde år 2013 är att Pauligs alla inköp, såväl för råkaffets som förpackningarnas del, ska fylla de ansvarskriterier som ställs på dem före utgången av 2018. Som en del av programmet nåddes ett viktigt steg då allt Paulig Professional-kaffe som är avsett för professionellt bruk och en del av kaffeprodukterna för detaljhandeln nu kan levereras i laminatförpackningar utan aluminium. De tunnare materialen innebär att mindre avfall deponeras på avstjälpningsplatsen, och de aluminiumfria förpackningarna kan förstöras som energiavfall. Detta har varit ett viktigt önskemål från kundernas och konsumenternas sida, och nu har vi tagit det första steget för att kunna möta det. Alla Pauligs förpackningar förnyas stegvis och blir aluminiumfria.

Ett år uppiggat av jubileum

År 2014 fyllde Pauligs uppskattade kaffemärken Jubileums Mocca och President båda 85 år. Jubileums Mocca bjöd in kaffevännerna att fira jubileumsåret på många olika sätt. I samband med fotokampanjen Tillbaka till stunderna besökte den internationellt erkända fotokonstnären Irina Werning Finland och inspirerade finländarna att återuppleva fotografistunder från många år tillbaka. Turnén Landskapens smakpar och Talkokaffe inspirerade kaffevännerna att delta i jubileumsåret. President firade sitt märkesår med kaffekanalen LAB och genom att lansera den tredje kaffeblandningen i serien årgångskaffe, President Special Blend 2014. Det begränsade kaffepartiet nådde butikerna i maj.

Även inom de andra produktgrupperna hände det mycket. Cupsolo fick fem nya smaker och serien kaffekapselapparater kompletterades med Cupsolo Lattensia. Önskemålen från kaffevännerna besvarades också då vi lanserade laktosfria Frezza Forte i handeln. I Ryssland introducerades nya förpackningsstorlekar i produktfamiljerna Paulig Arabica och Paulig Extra. Förpackningen för Paulig Moka förnyades också. Nyheter inom sektorn för Out of home-kaffe år 2014 var Fazer Blend, Traditional Espresso och Selected Vending coffee. Inga nya certifierade produkter introducerades på marknaden i fjol.

Mikrorosterier har varit en växande trend och Paulig svarade på den genom att år 2014 köpa mikrorosteriet Robert Paulig samt Robert Pauligs kaffevarumärken.

Paulig lyssnar aktivt på konsumenternas önskemål genom regelbundna undersökningar och test, med hjälp av konsumenttjänsten och genom att utnyttja sociala medier. Företaget följer också noga upp hur olika produktvarumärken utvecklas. Pauligs varumärken var fortsatt välkända på huvudmarknaderna och i Lettland blev varumärken klart mer välkända. Särskilt för att möta de yngre konsumenternas önskemål inleddes en förnyelse av Brazil-kaffet, och som underlag för arbetet genomfördes omfattande konsumentundersökningar och smaktest. Nya Brazil lanserades på våren 2015.

Konsumenterna var intresserade av förpackningarnas miljöegenskaper

Teman i anslutning till ansvaret hörde till dem som gav upphov till flest frågor för Pauligs konsumenttjänst år 2014. Frågor kom in särskilt om hur man gör sig av med kaffeförpackningar och återvinner dem. Vid sidan av telefontjänsten har konsumenttjänsten de senaste åren i allt högre grad gått över till att betjäna även genom de sociala medierna, där frågorna och svaren är tillgängliga för en betydligt bredare publik. Under 2014 togs ännu en ny kanal i bruk, kundtjänstbloggen. Bloggartiklarna berättar om frågor som konsumenterna funderar på, ofta redan innan de hinner ställas.

I Finland tog konsumenttjänsten år 2014 emot totalt 4 896 frågor och andra ärenden. I Ryssland var antalet 1 007, vilket är betydligt mer än året innan. Oftast tog konsumenterna kontakt per telefon, men användningen av sociala medier har ökat också i Ryssland.

19 grupper av konsumenter gjorde studiebesök i rosteriet i Nordsjö. Dessutom presenterades anläggningen för grupper av kunder och samarbetspartner.

Produktsäkerhet

ISO 22000-ledningssystemet för livsmedelssäkerhet i rosterierna i Nordsjö och Tver ersattes år 2014 med ett mer omfattande FSSC 22000-system, som också certifierades.

Det kom in sammanlagt 1 947 fall av respons på kaffeprodukterna. Av dem undersöktes 656 i kaffelaboratoriet och produktionen. Antalet produktreklamationer gällande rostat kaffe var 14 st./miljon ton rostat kaffe i Nordsjö och 3,7 i Tver. Det totala antalet reklamationer sjönk jämfört med året innan, och särskilt i Tver var förbättringen stor (11,6 år 2013).

 

År 2014 i siffror


« Företagsansvarsrapport 2014
Back to top