Deltagande i utvecklingen av näringslivet och branschen

I samarbete med andra aktörer utvecklar Paulig branschen i kaffekedjans olika delar.

Samarbete i Finland

GS1 Finland Ab:

GS1 är en oberoende, världsomspännande organisation som inte efterstävar vinst, vars mål är att skapa enhetliga standarder för varu- och informationsflöden. GS1 är världens mest använda standardiseringsmodell för leveranskedjan. www.gs1.fi

Livsmedelsindustriförbundet rf:

Förbundet är den finska livsmedelsindustrins intressebevakare i närings- och arbetsmarknadspolitiken. Förbundet fungerar också som företagens samarbetsforum i relationerna till myndigheterna, handeln, producenterna och andra intressentgrupper. www.etl.fi

Finnish Business & Society:

Nätverkets mål är att utveckla samarbetet mellan den privata och den offentliga sektorn, för att främja en samhälleligt och ekonomiskt hållbar utveckling.
www.fibsry.fi

Marknadskommunikationsförbundet i Finland MTL:

Förbundet fungerar som en centralorganisation för företag som erbjuder experttjänster inom marknadsföring och kommunikation. Medlemmarna hjälper genom sin sakkunskap företag och organisationer att nå sina mål för marknadsföring och kommunikation. www.mtl.fi

Rosteriföreningen rf:

PRosteriföreningen är en av branschföreningarna inom Livsmedelsindustriförbundet rf och medlem i paraplyorganisationen för kaffebranschen inom Europeiska unionen EFC (European Coffee Federation). Vid sidan av intressebevakningen utvecklar föreningen kontakter till det inhemska forskarsamfundet för att följa forskning som berör kaffe, och följer noga utländsk forskning i branschen, frågor som berör kaffe och hälsa samt miljöfrågor. Rosteriföreningens mål är att erbjuda finländarna aktuell information om kaffe, kaffekultur samt kaffeproduktion och -processering. www.etl.fi, www.kahvi.net

Förpackningsbranschens Miljöregister PYR Ab:

Lagen kräver att företag ansvarar för återvinningen av förpackningar som de tillför marknaden. Genom att ingå avtal med PYR kan ett företag överföra återvinningsskyldigheten för sina förpackningar till PYR:s producentsammanslutningar. Som ett tecken på detta har Paulig beviljats PYR-märket. www.pyr.fi

Finska Förpackningsföreningen rf:

YFöreningen koordinerar förpackningsbranschens informations- och PR-verksamhet, publikationsverksamhet samt utbildning. www.pakkaus.com

Finlands Naturplast Ab:

bolaget är en producentsammanslutning i plastbranschen. www.suomenuusiomuovi.fi

Internationellt samarbete

International Coffee Partners GmbH (ICP):

ICP är ett samföretag grundat år 2001 av fem europeiska familjebolag i kaffebranschen. ICP eftersträvar ingen vinst och verksamhetsidén går ut på att främja en hållbar utveckling i de kaffeproducerande länderna genom att genomföra utvecklingsprojekt som ligger i kaffeodlarfamiljernas och miljöns intresse. www.coffee-partners.org

Coffee and Climate:

ICP och den tyska utvecklingssamarbetsorganisationen GIZ startade på våren 2011 det gemensamma klimatprojektet Coffee & Climate. Projektet hjälper småbrukare att anpassa sig till de utmaningar klimatförändringarna för med sig. www.coffeeandclimate.org

Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC):

En organisation som består av de största kaffebolagen i Europa. ISIC:s underorganisation Scientific Committee följer och finansierar den vetenskapliga forskningen om kaffets hälsoeffekter. Utifrån forskningsresultaten producerar Communication Committee information för hälsovården. www.coffeeandhealth.org

European Coffee Federation (ECF)

ECF är den europeiska kaffebranschens paraplyorganisation och fungerar som intressebevakare på EU-nivå. www.ecf-coffee.org

Speciality Coffee Association of America (SCAA):

Medlemmar i specialkaffeföreningen är bland annat kaféer, rosterier, odlare, kaffeexportföretag och importörer. www.scaa.org

Speciality Coffee Association of Europe, SCAE:

Paulig är medlem i Europas specialkaffeförening vars mål är att utveckla uppskattningen för, kännedomen om och efterfrågan på specialkaffe, samt sprida information och stärka yrkeskunskapen bland alla aktörer i branschen. www.scae.com

Suomalais-Venäläinen kauppakamariyhdistys ry (SVKK):

FRHK är en organisation som inte eftersträvar vinst och har såväl finländska som ryska medlemmar. FRHK hjälper finländska företag att internationalisera sig i Ryssland och stöder ryska företags möjligheter och villighet att hitta samarbetspartner och affärsmöjligheter i Finland. www.svkk.fi

 


« Intressentgrupper
Back to top