Tex Mexiä grillistä ja kahvimocktaileja – kesän ruokatrendeissä yhdistyy vaivattomuus ja elämyksellisyys

29.5.2023

Tulevan kesän kokkailussa vaivattomuus kisailee elämyksellisyyden kanssa ja ruokailuhetkeen virittäydytään kaikilla aisteilla. Lautasella maistuu grilliruoan ja Tex Mexin yhdistelmä ja lasissa viilentävä cold brew -kahvijuoma.

Tänä kesänä lautaselle haetaan syvyyttä ja monipuolisuutta mausteilla ja yllätyksellisyydellä. Grillin kautta valmistuu niin klassikot, Tex Mex -annokset kuin jälkiruoatkin.

Mitä mausteisempaa sen parempaa

Kesällä ruoka saa maistua reilusti, ja tyylikkään tulista makua ei tarvitse pelätä. Mausteita voi lisätä sen verran, että jälkimaku on lämmittävä, mutta ei liian tulinen.

– Jos chili tuntuu liian vahvalta, kokeile maustaa ruokaa voimakkaammin esimerkiksi mustapippurilla. Se tuo ruokaan aromaattisuutta ja lempeän vahvaa makua ilman polttavaa tunnetta, Pauligin keittiömestari Petteri Kanerva neuvoo.

Kesän herkullisin parivaljakko on grillaus ja Tex Mex. Lisukkeet saavat hurmaavan maun grillissä, ja trendikäs virittää kaikki aistit ruokailuhetkeen erilaisilla tekstuureilla ja suutuntumilla.

– Klassisen grilliruoan makumaailma päivittyy erilaisilla kastikkeilla tai kuivamausteilla. Grillin kautta valmistuu niin kasvis- kuin liharuoat sekä herkulliset täytteet esimerkiksi tortilloihin. Tex Mexissä ei ole sääntöjä, Kanerva kannustaa.

Virkistävät kahvijuomat helteisiin kesäpäiviin

Kylmät kahvijuomat on yksi nopeimmin kasvavista trendeistä juomamarkkinoilla. Paulig on kehittänyt valmiin ratkaisun ammattilaiskäyttöön kahviloille ja ravintoloille, Paulig Cold Brew -kahvitiivisteen. Tutkimuksen mukaan Suomessa 41 % juo kylmiä kahvijuomia kuukausittain ja jopa 18 % viikoittain*.

– Kesän viilentävät suosikkijuomat valmistuvat cold brew -tiivisteestä, jota nokkela valmistaa jääkaappiin itse, Pauligin kahviasiantuntija Emmi Kinnunen vinkkaa.

– Tiivisteestä voi tehdä erilaisia jääkahveja tai vaikkapa mocktaileja. Itse tehty cold brew -tiiviste säilyy useamman päivän jääkapissa, hän jatkaa.

Kesäkeittiöstäkin voi joskus jäädä ruokaa yli, ja jäljelle jääneet raaka-aineet kannattaakin hyödyntää monipuolisesti erilaisiin resepteihin. Grilliruokien loput maistuvat esimerkiksi nachovuoan täytteenä ja cold brew -tiivisteen voi pakastaa jääpaloiksi, joista saa helposti kylmän kahvin lämpimään kesäpäivään.

Katso kesän ruokareseptit Santa Maria -brändin verkkosivuilta.

Valmista itse cold brew -tiivistettä.

*Lähteet: Paulig/Gambri kyselytutkimus 1/2023 ja Spring 2022 National Coffee Data Trends report

Lisätietoja:

Lina Leden

viestintäpäällikkö, Paulig

communications@paulig.com

Pauligista

Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Zanuy. Vuonna 2022 Pauligin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja konsernin palveluksessa on 2 300 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.  www.pauliggroup.com