1876

Pauligin historia alkaa vuodesta 1876, jolloin Saksasta Suomeen tullut Gustav Paulig perusti oman yrityksen. Elintarviketeollisuus oli vielä lapsenkengissään. Elintarvikkeet myytiin suurimmaksi osaksi jalostamattomina raaka-aineina. Gustav Paulig aloitti tuomalla maahan ja myymällä koloniantavaroita kuten suolaa, kahvia, mausteita, jauhoja, portviiniä ja konjakkia.

Alusta alkaen Paulig on toiminut Helsingissä: aluksi Fabianinkadulla ja sittemmin Pohjoisesplanadilla. 1890-luvulla yritys muutti Etelärantaan ja vuosisadan vaihduttua Katajanokalle.

Gustav Paulig nousi nopeasti arvostetuksi, visionääriseksi liikemieheksi. Hän ymmärsi brändin merkityksen ja suunnitteli yrityksen ensimmäisen logon jo 1880-luvulla. P-merkki painettiin pakkausten kylkeen merkiksi laadusta, jonka arvostuksen Gustav Paulig antoi perinnöksi jälkipolvilleen. Gustav Pauligin kuoltua vuonna 1907 hänen leskensä Bertha Paulig ryhtyi hoitamaan liiketoimintaa.

1942

Paulig avasi Herttoniemeen Pohjoismaiden ensimmäisen pakastetehtaan.

Vuonna 1950 Paulig esitteli Paula-tytön. Idean Paulasta yrityskuvan hengettärenä toi Eduardin poika Henrik Paulig Amerikan-matkansa tuliaisina. Kansallispukuinen Paula kaatamassa kahvia kuparisesta pannusta oli tuttu näky eri yhteyksissä. Paula-tytön menestystä seurasi kolme vuotta myöhemmin uusi villitys: keräilykorttisarja, joka teki myös pikkuautoilijoista Pauligin kahvien ystäviä.

Vanhat toimitilat Helsingin Katajanokalla kävivät pieniksi. Paahtimo ja pakkaamo muuttivat Vuosaareen uusiin, ajanmukaisiin tiloihin vuonna 1968. Presidentti Urho Kekkonen juhlisti vihkiäisiä läsnäolollaan.

1990

1990-luku oli Pauligille kansainvälistymisen ja kaupunkirakentamisen vuosikymmen. Vuosaareen nousi kokonainen tytärkaupunki kauppakeskuksineen ja liikerakennuksineen. Kun Baltian maat avautuivat Neuvostoliiton hajottua, Paulig aloitti ensimmäisten joukossa yhteistyön vanhojen kauppakumppaneiden kanssa. Oma paahtimo valmistui Tallinnan Saueen vuonna 1993. Paulig toimi yli 50 vuoden jälkeen jälleen Eestissä. Venäjällä kaupankäynnin keskukset olivat Pietari ja Moskova, joihin Paulig perusti omat myyntitoimistot.

Kahvimaailma laajeni, kun trendikahvilat ja ravintolat loivat uusia perinteitä. Uuden vuosituhannen kunniaksi Paulig esitteli suomalaisille uuden kahvialan ammattilaisen – baristan.

2010

Tammikuussa 2006 Paulig osti tontin Vuosaaren uudesta satama-alueesta varmistaakseen hyvän sijainnin uudelle paahtimolle. Samana syksynä yhtiö päättää käynnistää suurimman investointiprojektin yhtiön historiassa. Uusi paahtimo vihitään käyttöön tammikuussa 2010.

2012

Maaliskuussa 2012 yhteinen yritysidentiteetti ja kulttuuri esitellään ja tavoitteena on yhdistää Paulig-konsernin liiketoimintaa monessa Euroopan maissa. Paulig-konsernissa brändit ja palvelut ovat kuitenkin aina etusijalla, sillä ne ovat avain kannattavaan ja menestyvään liiketoimintaan. Brändit ovat yritykselle kuin perheenjäseniä: jokaisella on oma persoonallisuutensa ja vahvuutensa, mutta ne ovat samalla kokonaisuuden osia. Niille kaikille ovat yhteistä Paulig-konsernin yrityskuva, kulttuuri, arvot, missio ja visio.
Paulig-konsernin arvot ovat:

  • Säilytämme uteliaisuutemme
  • Pyrimme parhaimpaan
  • Kasvamme yhdessä

1904

Vuonna 1904 Paulig laajensi toimintaansa tukkumyynnistä elintarviketeollisuuteen. Gustav Paulig perusti Pohjoismaiden ensimmäisen kahvipaahtimon Helsingin Katajanokalla sijaitsevaan varastorakennukseen. Yhdysvaltalainen John Arbuckle oli kehittänyt kahvin teollisen paahtamisen 1800-luvun lopulla. Siihen asti kahvia oli myyty vain raakakahvina ja se piti paahtaa eli prännätä kotona. Myös Pauligin toimittamasta kahvista suurin osa oli aluksi raakakahvia. Vasta vuonna 1926 paahdetun kahvin menekki ylitti raakakahvin myynnin Suomessa.

Aluksi Paulig toimitti paahdetun kahvin kauppoihin viiden kilon pakkauksissa. Maarianhaminalaisen kauppiaan kyselyn tuloksena vuonna 1924 Paulig toi ensimmäisenä markkinoille kuluttajapakkauksiin pakatut kahvit. Ensimmäiset pakkaukset olivat käsin käärittyjä ja sinetöityjä 250 ja 500 gramman paperipusseja. Seuraavana vuonna paahtimoon saatiin ensimmäinen pakkauskone ja kahvia alettiin pian myydä myös 100 gramman pakkauksessa. 

25. toimintavuotenaan, vuonna 1929, Paulig toi markkinoille ensimmäiset kahvimerkkituotteensa Juhlasekoituksen ja Presidentin sekoituksen, jotka olivat Juhla Mokka- ja Presidentti-kahvien edeltäjiä. Aiemmin Paulig oli nimennyt kahvinsa numeroilla. Kahta vuotta myöhemmin, vuonna 1931, kauppojen hyllyille ilmestyi valmiiksi jauhettua kahvia. Samaan aikaan kahvipaketteihin alettiin painaa päivämääräleimat tuoreuden osoittamiseksi. Paulig teki sen ensimmäisenä Euroopassa.

Paulig oli ostanut Nissenin kahvila- ja kahvikauppaketjun vuonna 1909 saadakseen uudet tuotteensa paremmin kuluttajien tietoisuuteen. Nissen nousi muutamassa vuodessa helsinkiläisten suosikiksi. Pauligin omistuksessa Nisseneitä perustettiin ympäri Suomea. Valtakunnallinen myyntiverkosto edisti Pauligin tuotteiden leviämistä koko maahan.

Gustavin ja Berthan poika Eduard Paulig oli yhtiön toimitusjohtaja vuodesta 1919 vuoteen 1947 asti. Hänen aikanaan Paulig kehittyi merkittäväksi elintarvikealan yritykseksi.

1970

Henrik Paulig toi ulkomaan tuliaisinaan ajatuksen ammattimaisesta kuluttajien palvelusta ja vuonna 1971 avattiin Paula-palvelu. Se paitsi neuvoi ja opasti kuluttajia puhelimitse ja kirjeitse myös tuotti innostavia ruokaohjekirjasia ja piti tuotteisiin liittyviä neuvontailtoja. Paula-tyttö kiersi kaupoissa ja kahviloissa opastamassa.

Vuonna 1980 ammattilaiset saivat oman opinahjon, kun Paulig avasi Kahvi-instituutin kahvikulttuurin vaalijaksi. Vuosaaren paahtimoa uusittiin jälleen ja samalla saatiin käyttöön uudet paahto- ja pakkausmenetelmät. Yhtiön kansainvälistyminen alkoi Ison-Britannian markkinoilta, josta ostettu kahvitalo Appleton Machin & Smiles Ltd sai nimekseen Paulig U.K. Ltd.

2006

Pienestä siirtomaatavarain kaupasta on kehittynyt 130 vuodessa kansainvälisesti merkkituotteiden parissa toimiva Paulig-konserni, jossa Oy Gustav Paulig Ab vastaa kahviliiketoiminnasta. Uutta paahtimoa varten ostettiin tontti tammikuussa 2006 ja päätökset yhtiön kannalta merkittävästä investoinnista tehtiin saman vuoden syksyllä. Paulig on aina katsonut eteenpäin, kasvattanut aktiivisesti merkkitavaravalikoimaansa, kuunnellut kuluttajaa ja kehittänyt rohkeasti uusia tuotteita ja tuotantomenetelmiä. Kasvusta huolimatta toiminnan perusajatus on säilynyt samana: tarjota parhaita laatutuotteita kuluttajien tarpeisiin.

2011

Paulig avaa uuden kahvipaahtimon Venäjän Tveriin, noin 170 kilometriä Moskovasta pohjoiseen. Uuden, modernin paahtimon tuotanto suuntautuu Venäjän ja sen lähimaiden markkinoille. Laaja markkina-alue tarjoaa Pauligille merkittäviä kasvumahdollisuuksia, ja paikallinen tuotanto mahdollistaa entistä kilpailukykyisemmän toiminnan.

Back to top