Nya kanaler för dialog och nya smaker för kaffevännerna

Produkter och tjänster

Konsumenternas intresse för kaffets ursprung och för produktionsmetoderna växer fortfarande, men i de dagliga konsumtionsvanorna återspeglas förändringarna långsamt. Vi på Paulig utvecklar hela tiden nya möjligheter för kaffevännerna att göra ansvarsfulla val. År 2013 inledde vi ett omfattande projekt vars mål är att till år 2018 kunna garantera att allt kaffe Paulig producerar kan spåras till sitt ursprung. Vidare har vi beslutat att under 2014 göra flera av våra nuvarande produkter UTZ-certifierade. För produktutvecklingen innebär det ett omfattande projekt som fortskrider enligt tillgången på certifierat råkaffe.

Intensiv dialog med kaffevänner

Dialogen med konsumenterna fick en ny dimension i och med omarbetningen av Pauligs webbplats. Den nya webbplatsen som öppnades i slutet av året erbjuder nyttig och intressant kaffeinformation, och kommer under 2014 att utvidgas så att den omfattar alla Paulig-länder. Pauligs webbtjänst Smakpar erbjuder kaffevännerna ett nytt sätt att hitta den mest välsmakande kombinationen av kaffe och tilltugg. Förslagen till smakpar samlades in i Finland genom en enkät som besvarades av mer än 5 500 personer. Under året utsågs också Finlands 18:e Paula och den 52:e Jubileums Mocca-hantverkaren. Den årliga illustratören för Jubileums Mocca-kaffeburken röstades i en tävling som blev mycket populär. Alla de tre uppdragen som Paulig erbjuder ger kunniga unga en unik möjlighet att avancera i karriären och utvecklas som yrkespersoner. Projekten gav också upphov till mycket dialog mellan Paulig och intressentgrupperna.

Nyheter och reformer

Produktfamiljen växte och förnyades också under det gångna året. I Finland fick Paulig Cupsolo-kaffemaskinen sällskap av en ny Verus-version och flera nya smakalternativ introducerades. Under 2013 genomgick varumärket President en omfattande reform. Målet var att den produkt- och känsloupplevelse varumärket erbjuder ska vara densamma på alla marknader. Namnet President byttes i Ryssland till formen Presidentti, och förpackningarnas yttre liksom produkturvalet förenhetligades. Löftet till konsumenterna fick en ny form: Det finns alltid mer att njuta av. I Finland syntes reformen bland annat i form av årgångskaffet President Special Blend 2013 som nådde butikshyllorna i början av september. I Ryssland introducerades produkterna Presidentti Gold Label och Presidentti Black Label i sortimentet. Vidare förnyades förpackningarna för produktfamiljen Paulig Classic för första gången sedan den lanserades år 2007. Paulig Classic har en stark ställning på marknaden i Ryssland och Baltikum.

Pauligs OOH-affärsverksamhet tog också ett viktigt steg då Vendor som erbjuder kaffeautomattjänster fusionerades med Paulig. Den nya enheten fick namnet Paulig Professional och kan med hjälp av sitt omfattande utbud av produkter, apparatur och tjänster ännu bättre och effektivare än förr svara på kundernas behov.

Välkändheten och marknadsställningen utvecklades enligt målen

Hur välkänt Paulig är, vilka uppfattningar bolaget väcker och vilken ställning bolaget har på marknaden undersöktes såväl i Finland som på de övriga marknaderna. Nästan alla finländare känner Paulig och dess viktigaste varumärken. Även i Estland är Paulig spontant välkänt. I Lettland stärktes Pauligs marknadsställning märkbart och i Litauen blev bolaget något mer känt. I Ryssland har konsumenternas medvetenhet om Pauligs kaffeprodukter stigit enligt målen i Moskva och S:t Petersburg, tack vare den förbättrade distributionen och utökade marknadsföringen.

Paulig mäter regelbundet hur nöjda kunderna och konsumenterna är. År 2013 undersöktes bland annat hur nöjda kunderna i en beslutsfattande position inom matservicesektorn och detaljhandeln är med Paulig. Båda parterna uppskattar Pauligs leveranssäkerhet och starka varumärken. Utvecklingsbehov såg man i frågor i anknytning till samarbetet. Under det gångna året undersökte vi också uppfattningarna om Vendor som numera ingår i Paulig. Kunderna ansåg att företaget är den bästa aktören i branschen. Vendor är också välkänt och villigheten att rekommendera företagets tjänster är hög.

I den årliga undersökningen av företags rykte och ansvarsfullhet i Finland (TNS Gallup 2013 )placerade sig Paulig i den egna serien för livsmedelsföretag på plats 2.

Konsumenternas önskemål förmedlas till produktutvecklingen

Pauligs konsumenttjänst svarar på konsumenternas frågor och meddelanden på webben, per telefon och per post. Antalet kontakter har stigit märkbart de senaste åren då antalet elektroniska kanaler har ökat och kaffekapselapparaterna har blivit vanligare. Även produktutvecklingsidéerna och önskemålen om nya produkter har blivit fler – i fjol tog vi emot hela 165 sådana. Utifrån önskemålen har vi utvecklat nya kapselprodukter (bl.a. en glögg, Moccachino och en julkalender) och en mindre sötad Frezza Latte. Från och med april 2013 har Pauligs konsumenttjänst också svarat på konsumenternas frågor på Facebook.

År 2013 kontaktades konsumenttjänsten i Finland totalt 4 905 gånger. I Ryssland kontaktades konsumenttjänsten totalt 664 gånger.

Det nya rosteriet i Nordsjö är ett intressant besöksobjekt. Under 2013 fick 20 utomstående grupper stifta bekantskap med rosteriet. Rosteriet kan ta emot ett begränsat antal besökare, och de grupper som får besöka rosteriet väljs ut bland dem som anmält sig på nätet, två gånger om året.

År 2013 i siffror.


« Företagsansvarsrapport 2013
Back to top