Löfte om ansvar och nära samarbete med partnerna

Inköp

Paulig inledde i slutet av 2013 ett omfattande ansvarsprogram – Sustainable Coffee Strategy. I programmets kärna finns löftet att alla inköp – av såväl råkaffe som förpackningar – ska fylla uppställda ansvarskriterier före utgången av 2018. Kriterierna och målen för programmet fastställs under 2014.

Till inköpsteamet rekryterades två unga personer för att växa till proffs på kaffeinköp. Förutom att sysselsätta unga är syftet att trygga att Paulig även i framtiden har tillgång till tillräckligt många specialister på området.

Ännu närmare samarbete med partnerna

Ett viktigt tyngdpunktområde för inköpen år 2013 var att utveckla samarbetet med bolagets partner. Alla Pauligs viktigaste råvaruleverantörer utvärderades och enligt utvärderingarna valdes strategiska partner med vilka vi vill samarbeta även i fortsättningen och utveckla samarbetet vidare. Tillsammans med valda partner granskar vi i fortsättningen månatligen hur de uppställda målen nås, bland annat i fråga om kvaliteten, precisionen och spårbarheten i leveranserna. Bruket av gemensamma mätare gör det enklare att följa upp och nå målen i hela leveranskedjan.

Ett ännu närmare partnersamarbete hjälper oss bland annat att optimera både storleken på de partier vi beställer och förpackningsmaterialen, och därmed att minska svinnet. Då vi har grundlig insikt i partnernas verksamhet och processer fungerar hela värdekedjan smidigare vilket i slutändan syns också hos konsumenten.

Ansvarsmärkning och spårbarhet

Konsumenternas intresse för ansvarsmärkta produkter ökar stadigt. Även produktionen av certifierat kaffe ökar hela tiden, och därför kan vi svara på den ökande efterfrågan. De tidigare ansvarsmärkta produkterna finns kvar i Pauligs sortiment, och under 2013 lanserades inga nya certifierade produkter på marknaden.

Hur bra det går att spåra kaffet beror delvis på vilket land det kommer från. Exempelvis i Etiopien säljs nästan allt kaffe via landets interna kaffebörs, varvid spårbarheten ända till plantagerna bryts. Å andra sidan kan man exempelvis spåra cirka hälften av det kaffe som kommer från Brasilien ända till plantagerna. Spårbarhetsundersökningarna för 2013 blir klara under våren 2014.

De stora handelshusen driver flera egna ansvarsprojekt i ursprungsländerna. Att samarbeta och delta i dessa projekt är ett naturligt sätt att främja ansvarsfulla inköp – vid sidan av certifieringar givna av tredje part. Projekten måste givetvis uppfylla Pauligs krav.

Det låga världsmarknadspriset på kaffe påverkade odlarna

År 2013 präglades av en mycket kraftig nedgång i priserna på råkaffe. I de stora kaffeproducerande länderna som Brasilien, Vietnam och Colombia var skördarna mycket goda, vilket gjorde att kaffelagren växte och världsmarknadspriset på kaffe sjönk. Ibland var det till och med lägre än produktionskostnaderna. Som lägst var kaffepriset i november, bara drygt 100 cent (USD)/pund.

Kaffets låga prisnivå är betydelsefull även ur ett ansvarsperspektiv. Om kaffeodlarna försöker sänka odlingskostnaderna exempelvis genom att minska på gödslingen, kan det ge upphov till kvalitetsproblem. De kan övergå från arabica till robusta, eller till att odla helt andra växter, vilket leder till problem med tillgången på kaffe. Kaffeodlarnas möjligheter att göra nya investeringar var också sämre än vanligt i fjol. Exempelvis övergången till certifierad odling medför till en början kostnader för odlaren, även om produktionen per hektar i allmänhet ökar. Certifierat kaffe ger också ett bättre pris på marknaden, utöver vilket Paulig betalar odlarna ett kvalitetstillägg för kaffe av god kvalitet.

Paulig köper i allmänhet sitt kaffe direkt i ursprungsländerna, i stället för av de stora handelshusen. De personer som ansvarar för kaffeinköpen besöker aktivt kaffets ursprungsländer. På det sättet kan de med egna ögon konstatera att verksamheten motsvarar de gemensamt uppställda kriterierna. Samtidigt kan man utveckla odlarnas kompetens och kvalitetskontroll.

År 2013 i siffror.


« Företagsansvarsrapport 2013
Back to top