Läs Elisa Markulas ledare

På spåret efter ansvarsfullt kaffe

Allt flera konsumenter är intresserade av var de livsmedel de använder kommer från och hur de har producerats. Jag är glad över denna utveckling. Produktsäkerhet, spårbarhet, miljöhänsyn och socialt ansvar borde vara självklarheter i vår bransch. Enligt undersökningar och den respons vi får litar konsumenterna på att Paulig sköter de här frågorna bra. Vi vill vara värda det förtroendet – varje dag.

Paulig har redan länge satsat på att kaffet ska kunna spåras. Märkbar del av det kaffe vi köper kan spåras ända till plantagerna. Det är vårt mål att stärka underleverantörskedjan och göra den ännu genomskinligare. Vi kommer varje år att utöka antalet certifierade produkter i vårt sortiment och höja andelen spårbart kaffe.

Våra produktionsprocesser är vältrimmade med tanke på miljön. Trots det har vi år för år lyckats sänka energiförbrukningen i rosterierna och minska mängden förpackningsmaterial. För förpackningarna letar vi kontinuerligt efter nya, miljövänligare alternativ.

År 2013 satsade vi kraftigt på utbildning. Vid sidan av ledarskapsutbildningen gjordes hela personalen förtrogen med Pauligs ansvarstänkande. Vi för en intensiv dialog med våra samarbetspartner och lyssnar till konsumenterna genom flera olika kanaler. Ansvar i kaffekedjan innebär också ett aktivt samarbete med andra aktörer i branschen samt att utveckla förhållandena i ursprungsländerna, bland annat genom organisationerna International Coffee Partners och 4C samt med hjälp av projektet Coffee & Climate.

Resultatmässigt var 2013 ett lyckat år för Pauligs kaffegrupp och vår ställning på de valda marknaderna stärktes. Vendor som erbjuder Out of Home-tjänster fusionerades med Paulig den 31.12.2013. I och med företagsaffären är Paulig nu även för företagskunder ett kaffehus som erbjuder kompletta tjänster, under namnet Paulig Professional. Starka tillväxtområden för oss är Baltikum och Ryssland där vårt rosteri i Tver snart är i drift till 100 % och vår marknadsandel har utvecklats gynnsamt.

Även om vi redan har tagit många viktiga steg återstår det utmanande uppgifter även för de kommande åren. Till de viktigaste bland dem hör genomskinligheten i inköpskedjan och att säkerställa ansvarsfullheten. Under 2014 kommer vi att koncentrera oss på dessa frågor som en del av ett projekt som omfattar hela koncernen. I enlighet med vårt miljöprogram fortsätter vi arbetet med att minska miljökonsekvenserna av vår verksamhet. Förtroendet för företaget bygger inte uteslutande på kvaliteten hos produkterna och tjänsterna, utan också på handlingar och tankar hos de människor som verkar i företaget. Därför är det viktigt för oss att främja en etisk verksamhetskultur i alla de länder där vi är verksamma. Vi vill att Paulig ska vara välsmakande, inte bara som kaffenjutning utan även som arbetsplats, samarbetspartner och medlem i samhället.

Elisa Markula

Divisionschef
Kaffegruppen inom Paulig-koncernen


« Företagsansvarsrapport 2013
Back to top