Det händer i kaffeproduktionen och på marknaden

Affärsverksamheten

I kaffeproduktionen och i fråga om prisutvecklingen har vi genomgått en tid av snabba variationer. Under 2013 fortsatte priset på råkaffe sjunka och var på hösten som lägst cirka 100 cent (USD) per pund. Prisnedgången berodde på det stora utbudet som var en följd av rekordstora skördarna i flera odlingsområden. Osäkerheten på aktiemarknaden som har lett till ökad spekulation med råvaror bidrar också till att göra det svårt att förutse prisutvecklingen. Efterfrågan på kaffe har varit rätt stabil för arabicakaffets del, medan efterfrågan på robusta-kaffe har stigit på grund av den ökade användningen bl.a. i espressokaffe och på tillväxtmarknaderna för kaffe.

Paulig verkar på flera, sinsemellan mycket olika kaffemarknader. I Finland och Estland har kaffekonsumtionen varit stabil och Paulig är marknadsledare på båda dessa marknader. Även i Litauen och Lettland har Pauligs ställning stärkts. I Ryssland har Pauligs marknadsandel utvecklats gynnsamt. Att etablera ett rosteri i Tver har visat sig vara ett lyckat val, inte bara för affärsverksamheten utan också med tanke på bolagets ansvar. Paulig är den största enskilda arbetsgivaren och skattebetalaren i Tver-området. Satsningen på en egen produktionsanläggning har övertygat kunderna och marknaden om vår vilja att verka i Ryssland på lång sikt. Vi har på en kort tid lyckats få verksamheten i rosteriet att motsvara Pauligs kvalitetskrav – ett tecken på det är certifieringen som restaurangkedjan McDonald’s har gett vårt rosteri. Vi letar också aktivt efter fotfäste på nya marknader. År 2013 grundade vi en egen organisation i Polen för att stärka vår ställning på landets intressanta och mycket konkurrensutsatta kaffemarknad.

I slutet av 2013 fusionerades Oy Vendor Group Ab och Oy Vendor Ab med moderbolaget Oy Gustav Paulig Ab. Vendor har varit en del av Paulig ända sedan 2010 då aktiemajoriteten i bolaget köptes upp. Vendors specialkompetens har på ett lyckat sätt kompletterat Pauligs utbud av kaffetjänster. Fusionen stöder Pauligs strategiska mål att växa kraftigt inom affärssektorn för kaffetjänster. Vendors 80 arbetstagare övergick i Pauligs tjänst som gamla arbetstagare och kaffegruppens Out-of-Home-funktioner slogs samman i en enda affärsenhet som fick namnet Paulig Professional.

Även på de etablerade kaffemarknaderna livar innovationer och kaffetrender upp konkurrenssituationen. Nya kaffeapparater, utvecklingen av Out of Home (OOH)-kanalerna, private label-produkterna och de ungas kaffekonsumtion sporrar oss att fortlöpande utveckla våra tjänster och produkter. En långsiktig och ansvarsfull utveckling av affärsverksamheten förutsätter en kontinuerlig pejling av branschen och en noggrann analys av nya forskningsresultat.

År 2013 i siffror.


« Företagsansvarsrapport 2013
Back to top