Pauligin kysely: Äitienpäiväkahvit nautitaan useimmin iltapäivällä – vuoden 2022 Paulig Juhla Mokka -teemapakkausta koristavat Erik Bruunin valkovuokot ja Veronica Verhon runo

12.4.2022

Paulig kysyi* suomalaisilta heidän ajatuksistaan äitienpäivään ja äitiyteen liittyen. Tuloksista löytyi yllätyksiä. Yleinen olettamus, että äiti saisi nauttia äitienpäivänä kahvit aamulla sängyssä, osoittautui vääräksi. Noin 44 prosenttia vastaajista kertoi, että äitienpäiväkahvit nautitaan yleensä iltapäiväkahvien aikaan.  

 

Maaliskuussa tehdyn kyselyn perusteella vain noin kymmenen prosenttia vastaajista kertoi perheen äidin saavan kahvit aamulla sänkyyn. Äitienpäiväkahvit nautitaankin joko iltapäiväkahveina (44 %) tai aamiaispöydässä (20 %). 

– Vastausten perusteella äiti on ennen kaikkea rakas, rakastava, paras ja ihana. Äitiin liittyvissä muistoissa korostuu se, että äiti on aina tukena ja valmis auttamaan sekä valmistaa tietenkin parasta ruokaa maailmassa, kertoo Pauligin viestintäpäällikkö Pirjo Hästbacka kyselyn tuloksista ja jatkaa: 

– Äitiys ei kuitenkaan rajoitu pelkästään biologiseen äitiyteen. Monet tunnistivat äidillisyyteen liittyviä ominaisuuksia ja tunteita muuallakin lähipiirissään. Monet muutkin henkilöt kuin omat äidit voivat olla esimerkiksi rakastavia ja huolehtivia.  

Suosituin äitienpäiväkahvi on Juhla Mokka 

Suomi on kahvikansaa myös äitienpäivänä: äitienpäiväkahvit juo lähes 90 prosenttia vastaajista. Ylivoimaisesti suosituin äitienpäiväkahvi on Juhla Mokka, jonka valitsi 66 prosenttia vastaajista.  

Juhla Mokka ilahduttaakin äitejä ja heidän läheisiään joka vuosi erilaisella juhlapakkauksella, jonka suunnittelijaksi kutsutaan suomalaisia taiteilijoita. Tänä vuonna pakkausta kuvittavat ihanat Erik Bruunin valkovuokot ja äitienpäivärunon on kirjoittanut some-vaikuttaja ja TV- & radiotoimittaja Veronica Verho. Runossa hän kuvaa lämpimästi omaa suhdetta äitiinsä: 

Opetit minut 

nauramaan 

ja itkemään, 

miten tunteet näytetään. 

Rakkaus ei ole vain dna, 

vaan kuinka olet minulle, 

äiti. 

– Äiti on rakkaus, turva, tuki, ystävä, apu, lohdutus ja miljoona muuta tärkeää asiaa. Näistä monista syistä juhlimme äitejä. Valtavan tärkeää on myös muistaa se, miten äitiys ei katso DNA:ta. Äitinä voi toimia kuka tahansa sinulle tärkeä henkilö. Äitisi voi olla biologinen äiti, täti, mummi, ystävä tai vaikkapa naapuri. Äiti on ihminen jolle voi kertoa isoimmat salaisuudet ja johon nojata pahimpina ja parhaimpina hetkinä, Veronica Verho avaa runonsa taustoja.  

Noin 80 prosenttia Pauligin kyselyyn vastanneista antaa kukkia äitienpäivänä. Erik Bruun kertoo Juhla Mokka -kahvipaketin äitienpäiväkuvituksen syntyneen omista lapsuuden muistoistaan: 

– Asuin pienenä poikana Karjalankannaksella, jossa kävin itse aina poimimassa äitienpäivänä valkovuokkoja äidilleni. Ajattelin, että mitä jos kuva olisikin pieni käsi, joka pitelee suurta kimppua valkovuokkoja. 

– Muistetaan kiittää äitejämme niistä eväistä, mitä olemme saaneet elämää varten. Yhtenä kiitoksena voi toimia tämä kahvi ja runo, jonka olen kirjoittanut muistaen jokaista maailman äitiä. En ikinä unohda sitä, kuinka äitini keitti minulle ensimmäiset aamukahvini teini-ikäisenä. Se oli ihana hetki, jonka jaoimme silloin yhdessä ja jaamme edelleen, myös Veronica Verho muistelee. 

Juhla Mokka äitienpäivän teemapakkaus  

Kevään odotettu teemapakkaus (500 g) tulee vähittäiskauppoihin myyntiin huhti–toukokuun vaihteessa. Juhla Mokka -äitienpäiväkahvipaketteja on tehty vuodesta 2015 alkaen. 

* Pauligin sosiaalisessa mediassa ja verkossa toteutettu äitienpäiväkysely, maaliskuu 2022, N=4011.  

Lisätietoja

Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig, p. 050 356 8359 

Pauligista  

Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”. 
www.pauliggroup.com   

Lataa korkearesoluutiokuvat

Back to top