Pauligin kumppanuushankkeet auditoi riippumaton valvontayhtiö FLOCERT

24.5.2019

Yhtenä ensimmäisistä suurista paahtimoista maailmassa Paulig käyttää vain kahvia, joka on vastuulliseksi varmennetuista lähteistä. Paulig ostaa vuosittain yli 50 miljoonaa kiloa kahvia eli lähes 370 miljardia kahvipapua, joista suurin osa (noin 80 %) on Reilu kauppa- ja Luomu- tai UTZ-vastuullisuussertifioitua. Noin viidesosa Pauligin kahvista tulee kumppanuushankkeista, joiden vastuullisuusauditoinneista vastaa jatkossa riippumaton osapuoli FLOCERT.

Pauligin kumppanuushankkeet ovat kahvin alkuperämaissa toimivia ympäristölliset, taloudelliset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioon ottavia vastuullisuusohjelmia, jotka toteutetaan yhdessä vientiyritysten tai muiden kumppanien kanssa. Näissä hankkeissa painopiste on viljelijän toimeentulon parantamisessa, kahvinviljelyn jatkuvuuden turvaamisessa ja koko yhteisön kehittämisessä.

Kumppanuushankkeet ovat aina tarkoin ja pitkällisen prosessin kautta valittuja. Tähän asti Paulig ja paikalliset kumppanit ovat vastanneet kumppanuushankkeiden vastuullisuusauditoinneista. Nyt hankkeet saatetaan Pauligin vuodelle 2019 asettaman tavoitteen mukaisesti riippumattoman auditoinnin piiriin.

“Haluamme edelleen kehittää tapaamme toimia sekä lisätä läpinäkyvyyttä ja avoimuutta kahviketjussamme toteuttamalla ei-sertifioiduille kumppanuushankkeillemme riippumattoman vastuullisuusauditoinnin. Auditointikumppaniksi olemme valinneet valvontayhtiö FLOCERTin”, kertoo Paulig-kahvien hankinnasta vastaava András Koroknay-Pál ja jatkaa:

“Kahvi on nautinto, josta pitää jäädä hyvä jälkimaku. Siksi haluamme kaikessa toiminnassamme varmistaa, että kahvinystävät voivat nauttia kahvihetkestään tietäen, että se täyttää ei vain meidän kriteerimme, vaan myös kolmas riippumaton osapuoli on varmistanut kestävän kehityksen toteutumisen. FLOCERTillä on vahva jalansija kahviyhteisössä ja heillä on työstään hyviä referenssejä ja tuloksia. FLOCERT tekee esimerkiksi yhteistyötä Reilun kaupan kanssa.”

FLOCERT on jo aloittanut auditointiviitekehyksen rakentamisen Pauligille ja auditoinnit toteutetaan vuoden viimeisellä kvartaalilla.

“Asiat etenevät suunnittelemassamme aikataulussa. Odotamme innolla, miten voimme kumppanuushankkeilla ja tällä yhteistyöllä edelleen kehittää kahvin viljelyä ja paikallista yhteisöä”, summaa yli sadalla kahvitilalla vieraillut András Koroknay-Pál.

Costaricalaisen Aquiares-tilan vetäjä Diego Robelo on tutustumassa Pauligin paahtimoon kesäkuun alussa 2019. Mikäli olet kiinnostunut tutustumaan ja haastattelemaan kahvinviljelijää, ole yhteydessä Pauligin viestintään.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig, p. 050 356 8359