Produktutvecklingen styrs av forskning och genom dialog med kunderna

Vi följer hela tiden upp förändringar i konsumentbeteende och smakpreferenser, liksom hur nya kaffetrender utvecklas på olika marknader.

Tutkimustieto ja kuluttajien kuuntelu suuntaavat tuotekehitystäVi för en aktiv dialog med konsumenterna och våra kunder, i konsumenttjänsten, på kundbesök samt genom olika enkäter. Undersökningsmetoderna har utvecklats och blivit mångsidigare tack vare de nya elektroniska kanalerna. Genom nya enkätkanaler försöker vi erbjuda deltagarna intressantare och enklare sätt att påverka. Vi undersöker och sonderar bland annat hur kända Pauligs produkter är, och hur konsumenterna förhåller sig till dem. Vi mäter också regelbundet hur nöjda våra kunder är.

År 2012 genomförde Paulig åter ett stort antal undersökningar. Bland annat undersökte vi Vendor Ab:s företagsbild med kontorskunderna som målgrupp. Kundtillfredsställelsen undersöktes också inom Food service-området där vi sonderade hur nöjda beslutsfattarna inom matservicesektorn är med samarbetet med Paulig. Vidare genomförde Paulig en fokusgruppsundersökning bland unga konsumenter. Syftet var att fördjupa dialogen med de unga och att öka förståelsen för deras behov.

Inom gruppen delade de unga med sig av sina uppfattningar om kaffe och fick möjlighet att delta i produktutvecklingsarbetet. I Finland undersöktes också kvinnors val av drycker och i vilka sammanhang de använder drycker, samt hur kvinnornas val påverkades av vilket skede i livet de befann sig i och av deras livsmiljö. I Baltikum och Ryssland genomfördes för första gången en undersökning kring företagsansvaret. I den utreddes hur företagsansvaret uppfattas i länderna, vilka faktorer som påverkar människors uppfattning om företags ansvarsfullhet och vilka aspekter av ansvarsfullheten som anses viktiga i länderna.

I utvecklingsarbetet för nya produkter spelar forskningen och konsumenternas åsikter en särskilt viktig roll. Vi låter kunder och konsumenter ta ställning till nya koncept och infallsvinklar på smak, förpackningar, användarvänlighet, design och marknadsföring. Genom vår konsumenttjänst får vi mycket värdefull respons för produktutvecklingen, direkt från konsumenterna.

Urbaniseringen och ett mobilt, individinriktat levnadssätt syns också i kaffetrenderna. Kaffekonsumenterna är intresserade av produkter som är enkla, snabba och bekväma att använda, och de vill ha många olika alternativ. Take away-kaffe, färdiga kaffedrycker samt kaffe som tillreds portionsvis är en del av denna trend. Vid sidan av den vardagliga kaffekonsumtionen vill många man satsa på speciella kaffestunder, genom att för speciella situationer välja ett premium-kaffe av högsta kvalitet. Intresset för ansvarscertifierat kaffe växer också. Kaffebranschens olika certifieringssystem är inte särskilt väl kända, men konsumenterna upplever det ändå som positivt att märkningen dyker upp på deras bekanta kaffeprodukter. Av det kaffe som säljs i Finland är uppskattningsvis 10-15 % certifierat (UT CERTIFIED, Rättvis handel, Luomu).

"Genom nya enkätkanaler försöker vi erbjuda intressantare och enklare sätt att påverka."

- Päivi Suomalainen, marknadsundersökningschef

Skräddarsydda lösningar för kundens kaffebehov

Räätälöidyt ratkaisut asiakkaan kahvitarpeisiinHoreca- och kontorskunder kan ha väldigt olika behov och förväntningar, beroende på deras affärsidé. De bästa lösningarna föds därför i nära samarbete med kunden. Kundens mål, lokaler, behov i anknytning till kaffe, antalet användare och deras förväntningar utgör grunden för de förslag som Pauligs proffs lägger fram.

I lösningarna beaktas även kundernas egna mål för ansvarsfullheten. Ansvarscertifierat kaffe, biologiskt nedbrytbara kaffeförpackningar och kaffemuggar samt återvinning av apparater och utrustning som tas ur bruk ingår i tjänsterna.

 


« Produktutveckling
Back to top