Enhetlig ledarskapskultur motiverar och ger resultat

Utvecklingen av ledarskapet är ett av de viktigaste och största projekten inom Paulig just nu. Målet för det omfattande projektet som inleddes i slutet av 2009 är att skapa enhetliga ledarskapsmetoder och -modeller för hela Paulig-koncernen.

Hörnstenen är att leda prestationerna med hjälp av tydliga mätare och mål. Var och en måste veta vad han eller hon eftersträvar i sin uppgift, hur målen mäts och när han eller hon har lyckats. Regelbundna utvecklingssamtal spelar en viktig roll för kompetensutvecklingen.

Utvecklings- och målsättningssamtal används inom hela koncernen. Målet är att alla anställda ska få hålla samtalen årligen enligt den överenskomna tidtabellen. År 2012 nåddes detta mål till ca 100 % för målsättningssamtalens del.

Följande utvecklingssteg för personalansvaret är att regelbundet utvärdera chefs- och ledarskapskompetensen genom en särskild TellUs-enkät som skräddarsytts för ändamålet. Detta görs första gången kring årsskiftet 2013–2014. Samtidigt satsar vi på successionsplanering. Det finns mycket specialkompetens och sakkunskap inom kaffebranschen, liksom olika unika uppgifter och yrken vars utveckling och kontinuitet måste tryggas i alla situationer.

Värdena är ett praktiskt redskap som hjälper var och en att reflektera över sina val.
- Tanya Strohmayer, personalchef

Gemensamma värden styr det dagliga arbetet

På våren 2012 lanserade Paulig nya företagsvärden som samtidigt infördes i hela koncernen. I TellUS-enkäten som genomfördes i höstas svarade 90 % att de kände till de nya värdena. Arbetet för att koppla värdena till det dagliga arbetet och till de Paulig anställdas sätt att arbeta inleddes med en gång. Värdena är ett praktiskt redskap som hjälper var och en att reflektera över sina val. Avdelningarna och teamen har diskuterat värdenas innebörd och formulerat löften om hur varje team ska tillämpa värdena i sitt arbete. Vi följer upp hur väl personalen känner till värdena genom TellUs-enkäterna och andra interna enkäter samt på en individuell nivå i 3D-utvärderingen.

I utvärderingen av resultaten är det inte bara viktigt att resultaten nås, utan också hur de nås. Vi hoppas att värdena ska ha effekter som återspeglar sig i Pauligs företagskultur och stärker den ytterligare. I mars firar vi de nya värdenas ett års jubileum, bland annat genom att tillsammans utse personer som i sitt sätt att agera representerar de nya värdena.

Vision

The best tastes for enjyoyable moments.
De bästa smakerna för njutbara stunder.

Visio

The attractive European company that inspires you to taste the world.
Det attraktiva europeiska företaget som inspirerar dig att smaka på världen.

Strategi

Ledare inom produktsegmentet. Vi växer i valda regioner inom Europa. Vårt mål är att vara marknadsledande på kryddor, internationell mat och kaffe. Vi hjälper våra kunder inom detaljhandeln, storkök och B2B-sektorn att skapa mervärde med hjälp av våra starka varumärken och private label-produkter. Inspirerande innovationer är den viktigaste faktorn då vi utvidgar våra produktgrupper. Vi vill värna om kompromisslös kvalitet, ett hållbart sätt att arbeta och ett långsiktigt engagemang för affärsverksamhetens lönsamhet.

Värden

Stay curious – Vara nyfiken
Strive for excellence – Vara bäst
Grow together – Växa tillsammans

 


« Ledarskap
Back to top