År 2012: den stabila utvecklingen fortsatte

Omsättningen för Pauligs affärsverksamhet med kaffe sjönk med 10,5 procent jämfört med året innan, till cirka 297,9 miljoner euro. Den viktigaste orsaken till förändringen i omsättningen var att priset på råkaffe sjönk. Det uppställda resultatmålet överskreds i alla fall.

 vakaa kehitys jatkuiSåväl ekonomiskt som kvalitetsmässigt är lyckade råkaffeinköp avgörande för Pauligs framgång. Råkaffets andel av alla inköp är 90 %. Råkaffets pris och valutamarknaden kräver fortlöpande uppföljning. De övriga kostnadsposterna är enklare att förutse. År 2012 var råkaffets prisutveckling sjunkande ända till slutet av sommaren, men efter det började priserna stiga igen.

Pauligs marknadsställning hölls stark på alla verksamhetsområden. I Finland är Paulig fortfarande klart marknadsledande och bolagets kända varumärken har bibehållit sin stora popularitet bland finländarna. I fjol förbättrade vi lönsamheten i Ryssland och OSS-länderna samt i Baltikum där Paulig också är marknadsledare mätt i försäljningens värde.

I Ryssland utvecklades bolagets marknadsandel enligt planerna och i de stora städerna steg vi till andra plats i segmentet för rostat kaffe. Största delen av de varumärken som säljs i Ryssland kan nu produceras i det nya rosteriet i Tver vars kapacitet utnyttjas allt effektivare efter de inledande utmaningarna.

År 2012 gjordes främst ersättande investeringar. Personalstyrkan växte i Ryssland, i de övriga länderna arbetade man med en lika stor personal som förr.

"Det gångna året var fullt av osäkerhetsfaktorer, från kaffets pris och USD/EUR-valutakursen till makroekonomins grundläggande faktorer. Vårt företag lyckades ändå svara på dessa utmaningar och vårt ekonomiska resultat hölls på en tillfredsställande nivå. Även med tanke på framtiden står vår verksamhet på en stabil grund"

- Anton Westermarck, ekonomichef


« Ekonomisk utveckling
Back to top