Vad förväntar sig intressentgrupperna av Pauligs ansvarsfullhet?

I den breda allmänhetens ögon är Paulig ett av de ansvarsfullaste finländska företagen.

Paulig genomförde i slutet av 2013 en omfattande undersökning* om hur konsumenter, kunder samt råkaffe- och serviceleverantörer ser på Pauligs ansvar och vilka förväntningar de har på det. Att lyssna på intressentgrupperna och föra en aktiv dialog med dem spelar en väsentlig roll i utvecklingen av ansvarsfullheten. I undersökningen utreddes bland annat vilka typer av frågor de olika intressentgrupperna anser att ansvaret kring kaffe bygger på, hur ansvarsfullt de upplever Paulig som företag och vilka frågor som borde betonas och utvecklas.

”Vi fick mycket och konkret respons. Resultaten bekräftar också att vi är på rätt väg. Genomskinlighet i inköpskedjan och verksamheten i ursprungsländerna är saker som intresserar alla intressentgrupper. Om de här frågorna vill man också ha allt konkretare information från ort och ställe, inte bara bevis som bygger på certifikat. Även kvaliteten och produktsäkerheten som traditionellt är viktiga för Paulig ligger i topp på listan”, berättar företagsansvarschef Leena Miettinen.

Särskilt önskade intressenterna se mera information om ansvarsarbetet i en lättillgänglig form.”Det är viktigt att hitta rätta kanaler och de stunder då våra intressentgrupper på ett naturligt sätt kommer att tänka på ansvarsfrågorna. Ofta uppstår sådana situationer då man handlar i affären eller följer media, och därför spelar förpackningarna och marknadsföringen en viktig roll då det gäller att informera om företagsansvaret.”

I den breda allmänhetens ögon är Paulig ett av de ansvarsfullaste finländska företagen. I TNS Gallups undersökning om företagens anseende och ansvar som genomfördes på hösten 2013 placerade sig Paulig på andra plats bland företagen i livsmedelsbranschen, och på femte plats bland alla företag. ”Konsumenternas bedömning av ansvarsfullheten ligger på en klart lägre nivå än deras bedömning av anseendet. Jag tror att åtminstone delvis beror det på att begreppet ansvarsfullhet är mångtydigt. Vi kan göra väldigt mycket för ansvaret genom att berätta om vårt arbete på ett ännu intressantare sätt och så att det når konsumenterna.”

* Undersökningen genomfördes av PwC Finland i december 2013. I undersökningen deltog 714 personer, av vilka 80 % var konsumenter. Två procent var från andra länder än Finland.

 


« Ekonomisk utveckling
Back to top