Työni Pauligin brändilähettiläänä+Q&A

”Nauti sitten jokaisesta hetkestä täysillä, sillä aika tulee menemään ihan älyttömän nopeasti ja kohta sulle etsitäänkin jo seuraajaa” sanoi edeltäjäni Pauligin 18. Paula, Noora, minulle 6.6.2015, kun hyppäsin suuriin 19. Paulan saappaisiin. Nyt tuosta hetkestä on jo neljä vuotta aikaa ja kyllä, aika on mennyt kuin siivillä. Olen saanut tehdä aivan mielettömän hauskaa ja mielenkiintoista työtä, mutta nyt on tullut aika siirtyä eteenpäin.

Ensimmäinen julkinen esiintyminen Pauligin Paulana Live Aid Uusi Lastensairaala -konsertissa Olympiastadionilla 6.6.2015.

Ensimmäinen Pauligin Paula valittiin vuonna 1950 Pauligin brändilähettilääksi. Kyseessä lienee siis yksi ensimmäisistä suomalaisista brändilähettiläistä ellei jopa ensimmäinen. Paula on toiminut kahvinlähettiläänä suomalaiselle kahvinjuojakansalle kohta jo 70 vuotta eli perinteet ovat pitkät, mutta samalla Paula on aina heijastellut omaa aikakauttansa.

Ensimmäinen Pauligin Paula valittiin jo vuonna 1950. Vuoteen 2019 asti roolissa on totuttu näkemään nuori nainen. Seuraajani, 20. Pauligin brändilähettilään roolia ei haluta enää rajata tiettyyn sukupuoleen oletetuksi.

Vuonna 2019 Pauligin Paula on vahvasti esillä eri some-kanavissa, tehden viihdyttävää brändisisältöä kahviin liittyvästä maailmasta.Nyt on taas aika viedä historiallisen brändilähettilään roolia eteenpäin, kun seuraajani eli 20. brändilähettilään haku potkaistiin käyntiin 29.1.2019. Nyt haluamme ravisuttaa mielikuvia siitä, millainen henkilö Pauligin brändilähettilään roolissa on totuttu näkemään. Rohkaisemme kaikkia, ihastuttavan persoonan omaavia henkilöitä, hakemaan tehtävään, sillä Pauligin brändilähettiläs voi olla minkä ikäinen tahansa eikä sukupuolella ole väliä!

Pauligin 20. brändilähettilään rekryn pääviesti on, että "Paula on asenne". 

Q&A

Rekryn alettua olen saanut valtavasti kysymyksiä liittyen työtehtäviini, joten päätin koota alle muutaman, niistä suosituimman, vastausten kera!

Jos tehtävään valitaan mies, tullaanko häntä kutsumaan Paulaksi ja tuleeko hänen pukeutua Paulan yllä nähtyyn kansallispukuun?

Ei ja ei. Emme halua, että virka-asu (kansallispuku) ja työnimike (Paula) ovat liian sidottuja sukupuoleen, joten olemme päättäneet luopua Sääksmäen kansallispuvusta ja Paula -tittelistä.  Positio ja työtehtävät ovat silti samat ja seuraava henkilö tulee jatkamaan hienoa historiallista perinnettä nykypäivän arvojen mukaan.  Sääksmäen kangasta tullaan näkemään myös seuraavan brändilähettilään työasussa!

Mitä sun työtehtäviin kuuluu?

70% työstäni keskittyy someen ja somesisältöihin liittyvään suunnitteluun ja esivalmisteluun. Käytännössä siis kampanjoiden suunnittelua, käsikirjoitusta, kuvaamista, stailaamista, editointia ja julkaisua.

30% työstäni on tapahtumia, vierasryhmiä ja kouluvierailuita. Tapahtumat ovat enimmäkseen kesäfestareita ja messuja, joissa Paulig on mukana ja niissä työnkuvana on puhtaasti raportoida tapahtumasta Pauligin ja Paulan some-kanaviin. Vierasryhmiä on viikossa noin kaksi eli eri ryhmät (yritykset, koulut ja kerhot) vierailevat Pauligin Vuosaaren paahtimolla, jolloin tehtäväni on kertoa heille kahvista ja Pauligista sekä kierrättää heitä museossamme ja tuotantokäytävällä. Kouluvierailut voivat sijoittua minne tahansa Suomen maalla ja siellä agendana puuhata jotain kivaa kahvin parissa, opetusmielessä.

Ruisrock 2018.

Onko sulla markkinoinnin koulutus?

Ei ole eikä seuraajaltanikaan vaadita alan koulutusta. Persoona on tärkein ja kaikki muu on plussaa. Sisällöntuotantotaidot on erittäin hyvä plussa!

Täytyykö seuraavan brändilähettilään asua Helsingissä?

Ei tarvitse, mutta päätoimipiste on Pauligin pääkonttorilla Vuosaaressa, jonne pitäisi lähes päivittäin tulla.

Mikä on ollut siisteintä työssä?

Se kun on päässyt oppimaan mielettömän paljon somemarkkinoinnista ja vaikuttajayhteistöistä. Olen päässyt kokemaan ja näkemään niin mielettömiä asioita tämän työn mahdollistamana että kaikki odotukset tästä työstä on kyllä ylittyneet omalla kohdallani.

Hienointa on ollut matkustaa kahvin alkuperämaihin (Guatemala ja Kolumbia) sekä tekemään vaikuttajayhteistöiden siivittämänä ihan crazyja asioita, kuten esimerkiksi laskuvarjohyppyä.

Kolumbiassa marraskuussa 2018.

Paljon saat palkkaa?

Tätä kysymystä on kysytty paljon ja minusta tuntuu jotenkin aralta puhua omasta palkastani, vaikka en oikein osaa sanoa miksi. Palkka tullaan kuitenkin sopimaan seuraajani kanssa henkilökohtaisesti, joten hänen palkkaansa en voi kommentoida. Omalla olen tullut riittävän hyvin toimeen ja Pauligin tarjoamat työsuhde-edut ovat erinomaiset.

Millaiset työajat sulla on?

Kyseessä on siis täysipäiväinen työ ja pääosin työt sijoittuvat ns. ”toimistoaikaan” eli ma-pe klo 08.00-18.00 välille, mutta toki tapahtumista johtuen viikonloppuja saattaa välillä tulla. Välillä tulee tehtyä päivässä enemmänkin kuin 8 tuntia töitä, mutta sitten joskus voi nukkua vähän pidempään tai pitää ylimääräisen vapaa-päivän.

Onko tiimissä muita kenen kanssa teet töitä?

Kyllä! Teknisesti työskentelen osana Pauligin brändimarkkinointi-tiimiä ja nimetyt henkilöt suunnittelevat kanssasi sisällöt ja auttavat tarpeen tullen myös tuotannossa.

Onko brändilähettilään pakko juoda kahvia?

Kyllä, sillä brändilähettiläs toimii kahvimaailman lähettiläänä ja tutkimusmatkaajana. Pauligin brändilähettilään tulee siis tuntea ja tietää tuotteensa KUIN OMAT TASKUNSA!

Kannattaako mun hakea?

EHDOTTOMASTI! Olen saanut viettää tämän työn parissa ehdottomasti elämäni hienoimmat vuodet ja päässyt kehittymään sekä sisällöntuottajana että markkinoinnin osaajana.

Mikäli työ kiinnostaa vastailen ahkerasti kysymyksiin myös Instagramin puolella @pauligin_paula. Tulen pitämään aiheesta myös kaksi kyselytuntia IG-liven puolella torstaina 7.2. klo 17.00 sekä keskiviikkona 13.2. klo 17.00.

 Lue lisää rekrystä kampanjasivuilta!

 

Kahviterveisin,

Maija

Pauligin 19. Paula