Pysy hereillä – opit enemmän

26.9.2018

Kahvitauolla on arjessamme suuri merkitys. Kiireen keskellä se tauottaa päivää ja auttaa meitä jaksamaan.

Kahvitauko piristää ja antaa virtaa opiskeluun. Jo puolentoista tunnin yhtäjaksoisen työskentelyn jälkeen kaipaamme hengähdyshetkeä. Tauot auttavat meitä keskittymään ja tehostavat työskentelyämme. Mukava kahvituokio ystävien kanssa virkistää ja herättelee ajatuksia.

Hengähdä hetki!

Työterveyslaitoksen mukaan jo puolentoista tunnin yhtäjaksoisen työskentelyn jälkeen elimistö kaipaa hengähdyshetkeä. Kahvi- ja lounastauot auttavat jaksottamaan työpäivää elimistön vireystilan kannalta hallittaviksi kokonaisuuksiksi.

Kahvi on kasvikunnan tuote ja sisältää luonnostaan kofeiinia. Se on myös yksi tutkituimmista elintarvikkeista. Kahvitauko on hyvin tärkeä päivän rytmittäjä Suomessa, maassa, jossa juodaan eniten maailmassa kahvia per henkilö.

Kohtuullinen määrä kahvia päivässä on 4-5 kupillista perusterveelle ihmiselle osana monipuolista ruokavaliota. Yhdessä kahvikupillisessa on kofeiinia noin 100 mg. Kupillinen mustaa kahvia ei sisällä lainkaan sokereita ja siinä on vain 2 kaloria. Kahvijuoman energiapitoisuuteen vaikuttavat lisätyn sokerin, maidon ja kerman käyttö. Kofeiinin lisäksi jaksamiseen vaikuttavat terveellinen ruokavalio ja terveet elämäntavat.

Kofeiinipitoisuus

mg

annoskoko

mg/l

Kahvi

100

1,25 dl

800

Energiajuoma

80

2,5 dl

320

Tee

50

1,5 dl

333

Cola-juoma

42

3,3 dl

127

Kofeiinitabletti

100

1 tabletti

 

Lisätietoa kahvin ravintoarvosta.  

Tutkittua tietoa taukojen merkityksestä aivojen hyvinvoinnille voit kuunnella Anna Perhon podcastista: Työhyvinvointi aivojen näkökulmasta  

Jumppaa mieli ja keho virkeäksi samalla, kun kahvisi valmistuu!

 

Kahviterveisin Kaisa kuluttajapalvelusta