Miten uusia kahvimakuja kehitetään?

Hyvän makuinen kahvi ei synny itsestään, vaan sen kehittämiseen osallistuvat useat kahviammattilaiset. Kahvin matka ideasta kahvipakkaukseksi ja juomaksi meidän kahvi-ihmisten kahvikuppeihin voi kestää jopa vuosia. Tässä blogissa tarkastellaan pääpiirteittäin kahvin tuotekehitysprosessia ja otetaan tarkasteluun tänä keväänä lanseerattu Presidentti Ruby ja sen matka ideasta kahviksi.

Mistä idea uuteen kahvimakuun lähtee?

Idea uuteen kahviin Presidentti Rubyn kohdalla lähti käytäväkeskusteluista Pauligin paahtimolla. Pauligin kahvitiimi, joka on vastuussa kahvien mausta ja laadusta, oli ideoimassa uusia makuja Presidentti-kahville. Keskustelujen lomassa ideointi ajautui keskusteluun värien merkityksestä makuaistimuksen kokemisessa, nimittäin väreillä on vaikutusta siihen, miltä joku maistuu. Tästä ajatuskulku eteni siihen, että kahvitiimi alkoi pohtimaan miltä oikein syvän, rubyn punainen kahvi maistuisi. Tässä tapauksessa idean ytimessä oli siis Rubyn punainen väri, joka antoi inspiraatiota kahvin maun kehittämiseen ja lopulta lopputuotteen ominaisuuksien valintaan. 

Kun idea uuteen kahviin on keksitty, mitä tapahtuu seuraavaksi?

Kun idea kahvista on syntynyt ja sitä on hieman jatkojalostettu, siirtyy kahvimaun kehitys Pauligin blending-tiimille, jonka päävastuussa on valita minkä maan kahvipavuista oikeanlainen ja haluttu makuprofiili syntyy. Heillä on ammattitaito kahvisekoitusten laatimisessa ja asiantuntemusta alkuperämaista ja niiden kahvien ominaismauista.

Psst! Kahvit ovat siis yleensä useasta tai muutamasta maasta tulevien kahvipapujen sekoitus. Kahvipakkauksessa löytyy siis eri maiden kahvipapuja tietynlaisissa suhteissa (riippuu reseptistä). Kahvisekoituksesta terminä voit lukea lisää täältä.

Tuotekehitys astuu mukaan auttamaan blending-tiimiä maun jalostamisessa ja lopulta kahvin viemisessä ideapöydältä aina tuotantoon eli paahtimoon asti. Ennen kuin kahvia aletaan paahtaa ison mittakaavan mukaisesti tuotannossa, vaatii se pienempiä koeajoja, joissa testataan, että kaikki toimii prosessissa niin kuin kuuluukin. 

Miten varmistetaan, että kahvi on laadukasta ja hyvää?

Kahvin makuprofiili viilataan kohdilleen kahvin maistotiimin voimin. Kahvin maistotiimiin kuuluvat henkilöitä laadunvarmistuksesta, kahvin hankinnasta, tuotekehityksestä, päämaistaja ja muut kahvimaistajat. Kahvi viilataan maistelemalla erilaisia kahvisekoituksia ja lopulta kun makuprofiili on halutunlainen, aletaan kahville järjestää koeajoja tuotantoon. Koeajojen aikana testataan kahvin paahto, jauhatus, pakkaus ja se miten kahvi tuotantoprosessissa käyttäytyy. Kun tekniset asiat ovat kunnossa on kahvi valmis tuotantoon. Samaan aikaan myös kahvin pakkausdesign on viimeistelty valmiiksi.

Kuinka kauan kahvin tuotekehitysprosessi yleensä kestää?

Joskus tuotekehitys vaatii aikaa, jopa muutaman vuoden. Pauligin suodatinkahvien osalta tuotekehitys kestää yleensä 9-12 kuukautta eli suunnilleen vuoden. Asiat tapahtuvat siis melko nopeasti ottaen huomioon, miten paljon erilaisia asioita pitää tapahtua ennen kuin saadaan uusi tuote kaupanhyllyille. 

Kun kahvi on lanseerattu markkinoille, ei tuotekehitys myöskään lopu siihen kuin seinään. Eli uutuuskahvin makua tarkkaillaan ja laatua testaillaan vaikka suurin kehitysvaihe onkin ohi. Jokaista kahvipaketillista on maistettu vähintään 8 kertaa Pauligin laatutiimin toimesta ennen kuin kahvi päätyy meidän kahvinjuojien kahvikuppeihin

Mitä tapahtuu, kun kahvi siirtyy paahtimolta ruokakauppaan?

Kun kahvin maku on viilattu halutunlaiseksi, sen pakkausdesign on valmis, markkinointisuunnitelmat vireillä ja valmiina sekä tehtaalla kaikki tekniset esteet on voitettu, voidaan tuotetta alkaa viemään ruokakauppoihin. Ruokakaupoillakin on omat vaiheensa uutuustuotteiden vastaanottamisessa, joten ennen kuin uusi kahvimaku päätyy kauppojen hyllyille on siitä keskusteltu ja asioista sovittu ruokaketjujen kanssa. Ruokakaupat myös loppukädessä määrittävät kahville hinnan.

Ruokakauppojen lisäksi kahvejamme myydään myös kahviloihin, ravintoloihin, huoltoasemille ja muihin paikkoihin, missä kahvia on tarjotaan tai missä sitä myydään.

Kahvin tuotekehityksestä ja siitä prosessista, mikä tapahtuu kun kahvipapu kerätään kahvipensaasta, kuljetetaan Suomeen, jatkokehitellään tuotekehityksessä ja lopulta päätyy meidän kahvikupposiin, voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan. Toivottavasti tästä blogista oli sinulle apua ja löysit uutta tietoa rakkaasta kahvista.

Seuraavaan kertaan!

Kahviterveisin, Pauligin Inkku

Uusimmat kahvi-uutiset suoraan sähköpostiisi.

Iinaroosa Kanth on Pauligin 20. kahvilähettiläs

Kirjoittaja: Inkku

Hyvän kahvin lähettiläs

Hyvä kahvin lähettiläänä tunnen kahvit ja kahvitrendit. Tervetuloa tutustumaan kahvin maailmaan!

Back to top