MARKKINOINTIJOHTAJAN PULMA

25.5.2016

Pauligilla on meneillään juhlavuosi ja sen innoittamana kahlasin taas läpi 140-vuotista historiaamme. Aika makeita juttuja 140 vuoteen mahtuu, täytyy sanoa: Kuluttajaa kuunnellen tehtyjä tuote- ja pakkausinnovaatioita, edelläkävijyyttä brändinrakentamisessa, rohkeita uusia aluevaltauksia ja maltillisia perääntymisiä, kun tilanne niin on vaatinut. Kaikkein voimakkaimmin historiankirjoistamme kuitenkin välittyvät perheyritykselle tyypillinen välittäminen ja huolenpito, jotka ovat edelleen syvällä Pauligin dna:ssa.

 

Vastuullisia tekoja jo 140 vuotta

1900-luvun alussa Pauligin aktiivisuuden ansiosta Helsinkiin perustettiin päiväkoti, joka on edelleen toiminnassa. Sota-aikaan Paulig ei lopettanut rintamalle lähteneiden työntekijöidensä palkanmaksua, vaan varmisti perheiden toimeentulon yli vaikeiden vuosien. Rintamalle oleville työntekijöilleen Paulig toimitti runsaan lahjapaketin kolme kertaa vuodessa, jouluna, pääsiäisenä ja juhannuksena. 1948 Paulig osallistui silloisen uuden lastenlinnan rakennustalkoisiin – ja nyt olemme vahvasti mukana Uusi lastensairaala 2018 -hankkeessa. Kuinkahan moni oikeasti tietää, että olemme olleet jo vuosikymmeniä mukana tukemassa Aseman lapset Ry:n Walkers-nuorisokahvilatoimintaa? 

Olemme aina olleet ja olemme jatkossakin laajasti mukana erilaisissa yleishyödyllisissä ja vastuullisuutta edistävissä hankkeissa niin Suomessa, muilla markkinoillamme kuin kahvin alkuperämaissakin. Teemme valtavasti työtä kahvimme jäljitettävyyden eteen ja haluamme varmistua, että kahvimme tulevat vastuulliseksi varmennetuista lähteistä. Panostamme myös kahvinviljelijöiden sekä heidän perheidensä elämänlaadun ja elinolojen parantamiseen.

Vastuullisuusviestintä on vaikea laji

Hienoa, eikö? Minunhan pitäisi tuuletella tyytyväisenä miten mehevän tarina-arkun äärellä saan markkinointijohtajana toimia. Mutta en tuulettele, vaan pohdin. Pohdin, miten saisimme nämä tarinat ulos niin, että aito välittämisemme ja kova työmme välittyy. Vastuullisuusviestintä on vaikea laji. Parhaimmillaan ei ole erillistä ”vastuullisuusviestintää”, vaan vastuullisuuden tulisi välittyä yrityksen kaikesta tekemisestä ja viestinnästä. Mutta ilmeisesti tämä ei tarpeeksi meidän tapauksessamme välity, sillä kuluttajat penäävät meiltä yhä enenevissä määrin avointa viestintää vastuullisuustyöstämme ja muista vastuullisuuteen liittyvistä asioista.

Itse koen, että vastuullisuuden nostaminen esimerkiksi mainonnan keskiöön vie uskottavuutta hyviltä aikeilta. Se on liian kaupallista. Myös suuri kokomme Suomessa aiheuttaa dilemman: Mitä pienempi toimija olet, sitä vastuullisemmaksi sinut lähtökohtaisesti mielletään. Pienpaahtimo on mielikuvaltaan vastuullisempi, kuin suuri määriä kansan kahvia tuottava ”tuotantolaitos”. Miten kertoa sinällään hyvistä ja vastuullisista teoistamme kuluttajia kiinostavasti niin, että se ei näyttäisi kissan oman hännän nostolta - vaan toisi oikeasti lisäarvoa kuluttajan arjen päätöksiin?

Tehokkain vastuullisuusviestintäkanavamme ovat tällä hetkellä omat kanavamme pakkauksista online- ja some-maailmaan sekä omat työntekijämme, jotka kertovat eri kanavissa, tilanteissa ja kohtaamisissa, mitä Pauligilla oikeasti tapahtuu.

Haluaisin kuitenkin vastata vieläkin paremmin kuluttajien toiveisiin avoimesta vastuullisuusviestinnästä ja siksi kysynkin sinulta: Miten ja missä muodossa ja missä kanavissa sinä haluaisit kuulla vastuullisuustyöstämme ja Pauligista yleisesti? Mitkä aihe-alueet ja miten kerrottuna sinua erityisesti kiinnostavat?

Auta minua pulmassani. Kiitos!

Karri Kauppila

Paulig-konsernin Kahviliiketoiminnan markkinointijohtaja