Cannes Lions – International Festival of Creativity

27.7.2018

Cannes Lions – International Festival of Creativity

Yhteiskunnalliset arvot nousivat esille Cannesissa niin puheenvuoroissa kuin rantabileissä – maailmanlaajuinen Pride sai näkyvyyttä Google Beachilla.

 
 
 
On sunnuntai 17. kesäkuuta ja meitä jännittää. Istumme viileässä salissa Palais 2 kongressikeskuksessa. Me ja muut nuoret markkinoijat ympäri maailmaa, aina Brasiliasta Georgiaan, odotamme, että saisimme kuulla Young Lions -kisan Marketers-sarjan briefin. Tämän jälkeen meillä on noin 24 tuntia aikaa valmistella kisatyömme ja esittää se kansainväliselle tuomaristolle.
 
Niille, jotka eivät ole kuulleet kyseisistä festivaaleista: Cannes Lions on vuonna 1953 perustettu, vuosittain Ranskan Cannesissa järjestettävä mainosalan tapahtuma. Festivaaleilla palkitaan aina edellisen vuoden parhaat mainostyöt eri sarjoissa. Tänä vuonna Suomeen saatiin jopa neljä leijonaa, tästä voimme todella olla ylpeitä! Festivaalista on kasvanut laajin vuosittainen luovan mainonnan ja markkinointiviestinnän tapahtuma, jossa kisaamisen lisäksi järjestetään seminaareja ja työpajoja. Young Lions -kisa on tärkeä osa pääfestivaalia: se tarkoituksena on innostaa ja nostaa esille nuoria markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisia.
 
 
Palataan kuitenkin vielä ajassa hieman taaksepäin, eli miten päädyimme kuulemaan kisabriefin Justin Coghlanilta, yhdeltä Movemberin perustajista? Helmikuussa osallistuimme Sanoman järjestämään Young Lions Finland -kisan Marketers –sarjaan, jonka palkintona oli matka Cannesiin kisaamaan kansainväliseen Young Lions -kisaan. Omaksi yllätykseksemme (ja ylpeydeksemme!) voitimme sarjamme. Kilpailun taso oli kova jo Suomessa, mutta Cannesissa se nousi seuraavalle tasolle: enemmän kisaajia, vähemmän aikaa ja kovemmat paineet. Tänä vuonna mukanamme Suomeen ei tullut yhtään mitalia Young Lions -kisasta, mutta uskallamme väittää, että olemme kaikki henkisiä voittajia – ja monta kokemusta rikkaampia.
 
Tiistaina 19. kesäkuuta adrenaliini virtaa kehossamme. Olemme juuri esittäneet kisatyömme maailman eturivin luoville suunnittelijoille. Esitys meni mielestämme loistavasti, ja innoissamme suuntaamme lounaalle ja ansaitulle vilvoittavalle juomalle. Illalla saamme kuulla voittajat – tänä vuonna kirkkain mitali meni Portugalille, hopea Intialle ja pronssi Australialle. 
 
 
Susan Somersille Johnson (CMO, SunTrust Bank) – The strange power of confidence
 
Festivaalimme ei kuitenkaan lopu palkintojen jakoon, vaan pikemminkin vasta alkaa. Päivämme täyttyvät seminaareista, joiden aiheet vaihtelevat siitä, miten brändit voivat kohdata generaatio Z:n siihen, kuinka KFC on onnistunut kääntämään kurssinsa kuolevasta pikaruokabrändistä yhdeksi puhutuimmaksi markkinoijaksi. Kuulemme myös miten näyttelijä David Oyelowo löytää itseluottamuksensa näyttelijänä ja kuinka aivojen kemikaalit vaikuttavat mainontaan ja sen suunnitteluun.
 
 
 
Jason Bagley (Executive Creative Director, Wieden + Kennedy) George Felix (Marketing Director, Branded Communications KFC) ja Eric Baldwin (Executive Creative Director, Wieden + Kennedy) – How a Chicken salesman predicted the future of modern media.
 
Seminaarien lisäksi meillä jäi runsaasti aikaa tutustua Cannesin viihteellisempään tarjontaan. Niin Googlella, Facebookilla kuin YouTubellakin oli omat rantabileensä, joissa kisaajat ja muut festivaalivieraat pääsivät verkostoitumaan ja nauttimaan rennosta tunnelmasta. Viikon parasta antia olikin muihin tutustuminen ja ystävystyminen: meidän Suomen Young Lions -tiimi oli mitä loistavin!
 
 
Kaiken kaikkiaan kokemus oli inspiroiva ja tähänastisen työuran ehdoton kohokohta! Olemme kiitollisia, että saimme edustaa Pauligia Cannesissa ja eihän sitä tiedä jos tiemme vie vielä joskus uudelleen Palais 2 uumeniin.
 
Terkuin,
 
Lilli Hakanpää, Brand Specialist
Maria Sojakka, Online Planner & Analyst