Kahvilähettiläiden historia

Pauligin kahvilähettiläiden tarina alkoi yli sata vuotta sitten. Pauligin kahvilähettiläs, joka vuoteen 2019 asti tunnettiin nimellä Pauligin Paula, on yksi maamme vanhimmista PR-henkilöistä. Ensimmäisen kerran piirretty neitonen esiintyi Pauligin kahvipurkin kyljessä jo vuonna 1904. 

Pauligin perustaja Gustav Paulig retkeili 1870-luvulla nuorena poikamiehenä Sääksmäen Visavuoren maisemissa. Romanttinen tarina kertoo, että hän näki silloin viehättävän talontyttären yllä Sääksmäen kauniin kansallispuvun ja piti kovasti näkemästään. Se oli hänen mielestään suomalaisuutta aidoimmillaan ja puhtaimmillaan.

Visavuoren kesäiset muistot vuosikymmenten takaa palasivat Gustav Pauligin mieleen, kun hän ensimmäisenä Suomessa aloitti kahvin paahtamisen vuonna 1904. Samana vuonna piirretty neitonen ilmestyi Pauligin kahvipurkin kylkeen.

Suomen ensimmäiset kuluttajamessut järjestettiin Helsingissä vuonna 1920. Pauligin osastolla kansallispukuiset neitoset tarjoilivat kahvia ja muita Pauligin tuotteita messuvieraille. Ajatus omasta piirretystä PR-hahmosta kehittyi pikkuhiljaa päätökseksi asti, ja Paula sai nimensä yrityksen nimen luontevana johdannaisena vuonna 1926. Tämän myötä Pauligin mainosjulisteisiin sekä uusiin kahvipakkauksiin ilmestyi Sääksmäen kansallispukuun pukeutunut, tummatukkainen ja lempeäkatseinen tyttö.

 

2019

Vuoden 2019 alussa alkoi 20. Pauligin kahvilähettilään rekrytointi ja uudeksi kahvilähettilääksi valikoitui Iinaroosa Kanth. Uuden kahvilähettilään myötä päätettiin uudistaa työnkuvaa ajanhengen mukaisesti, mutta perinteitä kunnioittaen. Uudistuksen myötä luovuttiin Paula-nimikkeestä sekä Sääksmäen kansallispuku museoitiin. Pauligin Inkku on tämän päivän kahvimaailman tutkimusmatkailija ja aktiivinen sosiaalisen median sisällöntuottaja, joka innostaa ihmisiä inspiroivalla ja aidolla sisällöllään.

2013

Noora Ylikoski valittiin lähes parinsadan hakijan joukosta uudeksi Paulaksi kesäkuussa 2013. Hyvän kahvin lähettiläänä Noora taitaa kahvin valmistuksen salat ja tuntee kahvimaailman uusimmat trendit. Voit tavata Nooran kertomassa kahvin kiehtovasta maailmasta monissa tapahtumissa eri puolilla Suomea – sekä tietenkin sosiaalisessa mediassa: Paulan blogissa, Pauligin Facebookissa ja Instagramissa.

2004

Pauligin Paula sai jälleen uudet kasvot, aurinkoisen Emmi Salosen 6.6.2004. Samalla vietettiin ensimmäistä Hyvän kahvin päivää. Emmin aikana Paulig lanseerasi uusia herkullisia Frezza-makuja ja vastuusertifioidun Paulig Mundo -kahvin.

1990

Pauligin 10. Paula-tytöksi valittiin vuonna 1990 Sanna Simola. Hän esitteli toimikaudellaan uutuustuote Cafe Moccan. Vuonna 1994 Sanna luovutti paikkansa Anna-Leena Lundénille. Hänen kaudellaan Paulig siirtyi ensimmäisenä Suomessa yksinkertaisiin kahvipakkauksiin eli pelkkään laminaattiin. Luontoa säästävä pakkausuudistus toteutettiin tasan 70 vuotta kuluttajapakkausten syntymän jälkeen.

Taru Tukeinen aloitti Paulan tehtävät vuonna 1996. Tarun aikana Paulig uudisti nuorille ja nuorille aikuisille suunnatun Brazil-kahvin ja toi markkinoille Presidentti After Dinner -kahvin.

1980

Vuonna 1980 Paulaksi valittiin kotitalousopettaja Anna-Liisa Uusitalo. Hänen toimikaudellaan käynnistyi Pauligin Kahvi-instituutin toiminta ja markkinoille tuli uutuutena Cafe Espresso.

1973

Hilkka Alatalon aikana 1973-1977 Paulig täytti 100 vuotta ja Paulatyttökin esiintyi paljon julkisuudessa. Merkkipäivän kunniaksi valmistettiin erä 100-vuotiskahvia. Se pakattiin kauniiseen puolen kilon tölkkiin, joka oli näköispainos 10 kilon jugendtölkistä paahtimon alkuvuosilta.

1962

Kiinnostus Paulaa kohtaan oli ennennäkemättömän suurta nimenomaan 1950- ja 1960-luvuilla. Kolmas Paula-tyttö Anja Mustamäki hoiti tehtävää vuosina 1962-1969. Hänen aikanaan Pauligin mainonta sai uuden elementin, Kultakupin, joka 1970-luvulla tuli Paula-tytön tilalle Pauligin kahvin symboliksi. Paula-tyttö ei kuitenkaan edes suunnitellut eläkkeelle jäämistä!

1950

Kun teollisuus ja tuonti pääsivät sotavuosien jälkeen vauhtiin, oli sopiva aika herättää kaunis symboli eloon. Eduard Pauligin poika Henrik Paulig oli saanut ajatuksen yrityskuvan hengettärestä opintomatkallaan Yhdysvalloissa. Paulan esikuva oli General Mills -yhtiön asiakaspalvelun symboli Betty Crocker. Hän esitteli tuotteita, antoi ruokaohjeita ja neuvoi perheenemännille uusia työtapoja.

Vuonna 1950 ensimmäiseksi Paula-tytöksi pyrki 738 ehdokasta. Heistä valittiin ensin 40 semifinalistia ja sitten 10 finalistia. Hakijoiden joukossa oli muun muassa tuleva Miss Universum Armi Kuusela, mutta hän oli liian nuori ja karsiutui. Testit olivat tiukat ja monivaiheiset kuten aina myöhemminkin. Raadissa istuivat muiden muassa elokuvamoguli Risto Orko ja radiokreivi Creutz.

Kruunatuksi tuli nurmijärveläinen Sinikka Kekki, jonka oma sisar ilmoitti mukaan kilpailuun – kahvin vuoksi. Sekä Paula-tytölle että hänen löytäjälleen oli näet luvassa palkinnoksi kaksi kiloa aitoa kahvia. Kahvi oli vielä säännöstelty tuote ja pula-ajan Suomessa kallisarvoista herkkua. Paula-tytöstä tuli heti erittäin suosittu ja toivottu vieras erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin. Kun Suomessa ei ollut kuninkaallisia, Paula-tyttö tavallaan korvasi tämän puutteen. Paula esiintyi Pauligin lehti-ilmoituksissa ja mainoselokuvissa. Hän sai pian myös oman nimikkokahvinsa. Ensimmäisen Paula-tytön kaudella Paulig aloitti Melitta-suodattimien ja -suodatinpapereiden tuonnin, ja Paula perehdytti suomalaiset puhtaan ja taloudellisen kahvinvalmistusmenetelmän käyttöön.

 

2015

2010-luvun kahvipöytäkeskustelut käydään verkossa, mobiilissa ja liikkeellä. Järjestyksessään 19. Paula, Maija Niemi, astuikin kokonaan uudenlaiseen Paulan pestiin someaktiivina kahvin tutkimusmatkailijana. Paulan brändi koki vuonna 2015 todellisen uudistuksen entistä nykyaikaisempaan ja digitaalisempaan suuntaan, ja samalla Paula on saanut uuden rennomman tyylin. Uudistunut Paula on aktiivinen ja intohimoinen sisällöntuottaja sosiaalisen median kanavissa.

2010

Lahtelainen Ulla Ristkari valittiin Pauligin 17. Paulaksi kesäkuussa 2010. Samana vuonna juhlittiin Suomen vanhimpiin PR-henkilöihin kuuluvan Paulan 60-vuotisjuhlavuotta. Ulla jatkoi Paulan työtä perinteiseen tapaan vierailemalla kahviloissa, ravintoloissa, myymälöissä, messuilla, koulutustilaisuuksissa sekä taide- ja kesätapahtumissa. 2010-luvun Paula kohtasi kahvinystäviä yhä enemmän myös sosiaalisessa mediassa ja otti käyttöön Instagram-kuvapalvelun.

2002

Vuonna 2002 valittiin 14. Paula, Virpi Malkamäki. Hänen kaudellaan Paulig toi markkinoille Presidentti Tumma Paahto -kahvin ja aivan uudenlaisen kahvituotteen: pullotetun, kylmänä nautittavan valmiin Frezza-kahvijuoman.

1983

Helena Rantanen aloitti Paula-tyttönä vuonna 1983 ja teki tunnetuksi muun muassa uutta Pluspak-vakuumipakkausta. Hänen toimikautensa kesti vuoteen 1986, jolloin oli Liisa Aarnikoivun vuoro aloittaa Paulan tehtävissä. Hänen aikanaan Paulig lanseerasi markkinoille Gustav Paulig -kahvin.

1977

Paula-tytöt ovat olleet vahvasti oman aikakautensa tulkkeja. Maisa Venäläisen toimikaudella 1977-1980 Paulan rooli painottui kahvikonsulentin myymälätyöhön. Paula on aina ollut erityisen odotettu henkilö missä tahansa hän liikkuukin. Jokainen Paula on myös jäänyt omalle ikäpolvelleen mieleen “ainoana oikeana Paula-tyttönä”.

 

1969

Mervi Salosen toimikaudella 1969-1973 perustettiin Pauligin kuluttajapalveluosasto, Paula-palvelu, jakamaan tuotetietoutta.

1958

Kansa otti Sinikan ja häntä seuranneet Paula-tytöt omakseen ja usein sanottiinkin, että Paulatyttö oli jopa suositumpi kuin presidentti Urho Kekkonen. Alkuvuosina pohdittiin leikillisesti Pauli-pojan marssittamista Paula-tytön aisapariksi, mutta ajatuksesta luovuttiin.

Sinikka Kekin jälkeen vuonna 1958 Pauligin kahvin keulakuvaksi valittiin uuden ihmeellisen tiedotusvälineen, television, yleisöäänestyksellä Eila Sandell. Samana vuonna Paulig toi kahvivalikoimaansa mannermaisen uutuuden: tummaksi paahdetun Café Parisien -kahvin.

 

1926

Suomen ensimmäiset kuluttajamessut järjestettiin Helsingissä vuonna 1920. Pauligin osastolla kansallispukuiset neitoset tarjoilivat kahvia ja muita Pauligin tuotteita messuvieraille. Ajatus omasta piirretystä PR-hahmosta kehittyi pikku hiljaa päätökseksi asti, ja Paula sai nimensä yrityksen nimen luontevana johdannaisena vuonna 1926.Tämän myötä Pauligin mainosjulisteisiin sekä uusiin 250 gramman ja puolen kilon kahvipakkauksiin ilmestyi Sääksmäen kansallispukuun pukeutunut, tummatukkainen ja lempeäkatseinen tyttö.

Pauligin mainonnasta vastasi Erva-Latvalan mainostoimisto, jonka taiteilijoita olivat muun muassa Aukusti Tuhka ja Elis Muona. Kauniin piirros-Paulan tekijä on jäänyt kuitenkin tuntemattomaksi.

Back to top